HOME
odkaz

Chystané premiéry

Připravované premiéry

SEZONA 2019/2020

 

Henrik Ibsen: PANÍ Z MOŘE - činohra

režie Šimon Dominik

Premiéra 4. října 2019, Malé divadlo.

Po osmi letech se na libereckou scénu vrací jeden z nejslavnějších klasiků světového dramatu Henrik Ibsen, který ovlivnil divadlo stejně radikálně jako Shakespeare. Paní z moře (1888) je okouzlující, tajemná, nespokojená Elida Wangelová. Co se stane, když jí do života vstoupí minulost a divoká touha po neznámých dálkách? Jak může lékař Wangel zachránit své manželství, když jeho žena trpí nesnesitelnou touhou po svobodě? Ochutnejte zblízka horké léto na břehu mořského fjordu na severu Norska. Paní z moře patří k Ibsenovým nejsilnějším zralým hrám a spojuje realisticky otevřený pohled na skutečnost s jemným citem pro temné hlubiny lidské duše a působivými poetickými obrazy. V mistrovsky spleteném dramatu autor zachytil znepokojivé otázky lidské existence ve spleti rodinných vztahů natolik citlivě a pronikavě, že se nám jeho neklidné a nespokojené postavy stále podobají a jeho hry nepřestávají přitahovat divadelníky po celém světě.

 

 

C. Goldoni, Alena Pešková: SLUHA DVOU PÁNŮ – balet

Libreto podle stejnojmenného dramatu C. Goldoniho: Alena Pešková

Režie a choreografie: Alena Pešková

Hudba: koláž složená z jazzové hudby

Scéna: Alena Pešková a Luděk Hora

Kostýmy: Alena Pešková a Monika Kletečková

Premiéra 15. listopadu 2019, Šaldovo divadlo.

Podzimní premiéra baletu přinese odlehčení v podobě tanečně zpracované komedie plné záměn a nedorozumění. Vše se točí kolem zásnub, které komplikuje mazaný, nahlouplý a věčně hladový sluha Truffaldino. Italský dramatik Carlo Goldoni napsal tuto hru v roce 1745 jako commedii dell´arte – komedii typů. I my využijeme tyto komediální typy (a že jich v souboru máme!), jen vám možná budeme trochu připomínat filmovou grotesku 20. let 20. století. Ano, budeme němí… Ale jazzová hudba, tanec, akrobaticko-komické situace a výrazy tváří hodně napovědí.

 

Salman Rushdie: HÁRÚN A MOŘE PŘÍBĚHŮ - činohra

režie Jiří Hajdyla

Česká premiéra 6. prosince 2019, Malé divadlo.

Po delší době připravuje činohra Divadla F. X. Šaldy opět výpravnou pohádku pro nejmladší diváky. Chlapec Hárún se vydá s vodním džinem na dobrodružnou cestu do kouzelné země příběhů na skrytém měsíci Země, aby zachránil svého tatínka a vrátil mu jeho schopnost vyprávět. A neexistuje třeba i kouzlo proti smutku, které by přivedlo zpátky maminku? Jenomže k čemu jsou příběhy, jež nejsou ani pravda? Jak říká zlobivá dívka Mluvka: „To je ta potíž s vámi lidmi ze smutných měst: podle vás musí být všechno ubohé a k uzoufání nudné, abyste uvěřili, že je to skutečné.“ Fantasy literatura je dnešním dětem blízká a knížka Hárún a Moře příběhů se dotýká samotných kořenů naší vášně pro fantastické světy: čarovnou moc je stvořit pouhým slovem dává lidem jejich nekonečná představivost. Vynikající indicko-britský spisovatel Salman Rushdie proslul například jako autor románu Děti půlnoci nebo také kvůli skandálním útokům muslimských fanatiků na jeho román Satanské verše.

 

Leoš Janáček: PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY – opera

Hudební nastudování: Martin Doubravský

Režie: Linda Keprtová

Premiéra 20. prosince 2019, Šaldovo divadlo.

Dnes již česká operní klasika byla Leošem Janáčkem zkomponována na námět spisovatele Rudolfa Těsnohlídka, jež příběh o Lišce Bystroušce představoval na pokračování v Lidových Novinách. Od roku 1921 na námětu pracuje Janáček, slavnostní premiéra pak nese rok 1924. Janáčkova opera se stala další v řadě skladatelových úspěchů, stala se jednou z nejhranějších českých oper na světových jevištích vůbec. Zároveň dílo vzbuzovalo od počátku nemálo otázek. Janáček se jako první pustil do tématu zvířecí říše versus říše lidské. Do vzájemné komunikace mezi bytostmi lidskými a bytostmi, jejíž řeči stále lidstvo nedokázalo porozumět v její celistvé podobě. Janáčkova opera nás stále nutí přemýšlet do jaké míry je lidské stvoření ovlivněno prostředím, ve kterém žije, zda – li rozum a cit, jako výsada lidského pokolení, není člověku spíše na obtíž a nepřináší více bolesti, než dobrého, jak moc si můžeme vrtošivě podmaňovat řád, který tu byl dávno, dávno před námi. A kolik toho vlastně unese naše duše.

 

Ken Ludwig, Agatha Christie: VRAŽDA V ORIENT EXPRESU - činohra

režie Kateřina Dušková

Premiéra 31. ledna 2020, Šaldovo divadlo.

 

Slavná detektivka Agathy Christie ve zcela novém divadelním zpracování.

Nová divadelní adaptace jedné z nejslavnějších detektivek Agathy Christie z pera úspěšného dramatika Kena Ludwiga. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, uvízl na své pravidelné cestě Balkánem ve sněhových závějích. Jen co souprava zastavila, zamrzly stroje a cestující i posádka zůstali na několik dní ponecháni napospas svému osudu. Každý se svým tajemstvím, každý se svou záhadnou minulostí. Atmosféra je napjatá, a jak už to v detektivkách bývá, dojde ke zločinu. Naštěstí je  čirou náhodou mezi pasažéry vlaku také slavný belgický detektiv, který se ihned pouští do práce. Případ je nesmírně složitý a hlavní hrdina musí zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu, aby jej vyřešil.  Čas tentokrát naštěstí pracuje v jeho prospěch. Co se skutečně stalo, kdo je pachatelem zločinu, i to, jak si Poirot se zapeklitou situací poradí, to už vám opravdu v tuto chvíli prozradit nemůžeme. Abyste to zjistili, přijďte se podívat do Divadla F. X. Šaldy, kde hru uvedeme v režii Kateřiny Duškové.

 

Florian Zeller: SYN - činohra

režie Petr Štindl

Česká premiéra 14. února 2020, Malé divadlo.

Francouzsky jemné rodinné drama o dospívání. Rodičů i dětí.

 

Florian Zeller patří k nejúspěšnějším současným francouzským dramatikům, navazuje na francouzskou konverzační tradici a jeho hry jsou oceňované a uváděné po celém světě. Do Čech se dostaly právě v režiích Petra Štindla, který se Zellerovi soustavně věnuje a jeho poslední žhavou pařížskou novinku představí libereckým divákům jako prvním v republice.

Pierre právě pomáhá své mladé přítelkyni Sofii uspávat děťátko, když ho překvapí návštěva jeho bývalé ženy Anne. Jejich sedmnáctiletý syn Nicolas dobré tři měsíce chodí za školu a osamělá matka si s ním už vůbec neví rady. Složité rodinné vztahy jsou dnes úplně obvyklé, Nicolasovi rodiče se rozešli spořádaně, oba se o něj starají, Nicolas se chová dobře k otcově partnerce i k bratříčkovi – tak co mu chybí? Všichni lidé ve hře jsou sympatičtí, citliví a ohleduplní, a přesto se jim nedaří uspořádat rodinný život tak, aby se cítili šťastně. A jde to vůbec? Hra Syn se s francouzskou jemností i otevřeností dotýká zmatků v současné rodině.

 

Wolfgang Amadeus Mozart: DON GIOVANNI - opera

Premiéra 6. března. 2020, Šaldovo divadlo.

 

Hudební nastudování, Dirigent: Stanislav Vavřínek

Režie: Dorotty Szalma

Scénografie: David Marek

Kostýmy: David Marek

Sbormistr: Anna Novotná Pešková

Dramaturgie: Linda Keprtová

 

Wolfgang Amadeus Mozart, další z hudebních géniů, které si svět každým dnem připomíná. Za svůj krátký život zkomponoval Mozart na stovky opusů, známé jsou nejen jeho operní díla, ale také symfonie, či díla sakrální. „Opera oper“, jak je někdy také Don Giovanni nazýván, měla premiéru roku 1878, v Praze, ve Stavovském divadle (dříve v Nosticově), na jehož pobídku také samotné dílo vzniklo. A byť byly okolnosti světové premiéry více než hektické, Don Giovanni suverénně září na operním nebi již více jak dvě století. V Liberci je poslední nastudování opery Don Giovanni datováno roku 1991.

 

 

Richard Ševčík: SEDMERO KRKAVCŮ - balet

Premiéra 3. dubna 2020, Šaldovo divadlo.

 

 

Francis Veber: BLBEC K VEČEŘI - činohra

režie Šimon Dominik

Premiéra 30. dubna 2020, Šaldovo divadlo.

 

Svěží francouzská komedie plná nečekaných zvratů.

 

Hra Blbec k večeři patří k typickým reprezentantům kvalitní francouzské komediální tvorby, její filmová podoba byla oceněna mimo jiné také Césarem (francouzská obdoba Oscara). Text jiskří vtipnými dialogy, inteligentním svěžím humorem i nečekanými situacemi. Zábavným způsobem ukazuje, jak ošidné je povrchně soudit druhé lidi a škodolibě se vyvyšovat nad své okolí. Pierre a jeho přátelé si pravidelně zvou na večeři náhodně vybrané jedince, kteří mají poněkud kuriózní zájmy a rádi a hodně o nich mluví. A společnost se pak může bavit na jejich účet. Tentokrát má být oním obveselujícím „blbcem“ Francois Pignon, který s vášnivostí až zaslepenou vyrábí ze sirek modely slavných světových staveb. Nic netuše přichází do Pierrova bytu, ale zastihne jej právě ve chvíli, kdy se mu zablokují záda a navíc dostane neblahý vzkaz od manželky – opouští ho. To odstartuje řetězec naprosto nečekaných situací, ohrožujících do naprostých základů Pierrův dosavadní způsob života. Protože jak už to v takových komediích bývá, role „blbců“ se během hry začnou povážlivě prohazovat. Inscenaci uvádíme v režii šéfa činohry Šimona Dominika.

 

George Bizet: LOVCI PEREL - opera

Premiéra 29. května 2020, Šaldovo divadlo.

 

Hudební nastudování, Dirigent: Martin Doubravský

Režie: Ladislava Košíková

Scénografie: Svatopluk Sládeček

Kostýmy: Markéta Sládečková

Sbormistr: Anna Novotná Pešková

Dramaturgie: Linda Keprtová

 

Spoluúčinkuje Balet DFXŠ

 

Skladatel George Bizet je sice v operním povědomí znám díky své pozdější opeře Carmen, avšak jeho opera Lovci perel z roku 1863, byť v Českých zemích méně uváděná, podtrhuje skladatelovy kvality neméně významně, jako již výše zmíněná Carmen. Lovci perel vypráví komorní příběh na pozadí dominantních sborových scén a nejznámější tenorovou árii z tohoto díla, „Je crois entendre…“, má v uchu snad každý posluchač vážné i nevážné hudby, nutno říci, že i díky nekonformnímu zpracování Davida Gilmoura. Lovci perel budou v Divadle F. X. Šaldy v Liberci nastudovány vůbec poprvé.

 

 

 

Ferenc Molnár: LILIOM – balet

Premiéra 12. června 2020, Malé divadlo.

 

Taneční drama dle stejnojmenného dramatu maďarského spisovatele Ference Molnára

Autorem režie a choreografie: dlouholetá členka libereckého baletního souboru, japonská tanečnice Rie Morita

Autor hudby: Hiyoko Takai, v Japonsku velmi oblíbená a známá skladatelka

Liliom je dílo, které je dobře známé jako předloha pro Broadwayský muzikál Carousel. Příběh bývá obvykle interpretován jako velmi dramatický, temný a násilný, ale v našem představení se příběh zaměří nejen na tato dramatická témata, ale také na čistou lásku mezi Liliomem a jeho ženou Julií. Všechno špatné chování Lilioma pramení z jeho romantické lásky k Julii, která neutichá ani po jeho smrti. Představení ukáže divákům dramatický milostný příběh s originální hudbou.

 

K. Světlá: SYLVA- činohra

režie Martin Františák

Světová premiéra 19. června 2020, Šaldovo divadlo.

 

Jevištní podoba Vesnického románu Karoliny Světlé.

 

Činohra Divadla F. X. Šaldy se dlouhodobě stará o zpřístupňování klasické literatury a současně hledá náměty spojené s významnými osobnostmi našeho kraje. Tuto dramaturgickou linii ideálně naplňuje právě Vesnický román (1867) Karoliny Světlé, jedné z největších českých spisovatelek. Romantický příběh hluboké lásky statečné Sylvy a ušlechtilého Antoše, svázaného v nešťastném pragmatickém manželství, se odehrává na jižním úbočí Ještědu. Krajina se v románu stává takřka jednající postavou a propojuje citové bouře lidí, srostlých s drsnými horami.

Vesnický román se na divadelní scénu dostane vůbec poprvé a inscenaci vytvoří jeden z nejvýraznějších českých režisérů Martin Františák, umělecký šéf Švandova divadla, spojený s úspěšnou érou Národního divadla v Brně. Ve Slováckém divadle nedávno velice úspěšně inscenoval další román Karoliny Světlé Kříž u potoka a s libereckými diváky si jistě porozumí jako s ní, vyrostl totiž na úbočích Beskyd, duchem velmi blízkých horám zdejším.


    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena