HOME
odkaz

Chystané premiéry

Připravované premiéry

SEZONA 2019/2020

 

George Bizet: LOVCI PEREL - opera

NOVÝ TERMÍN PREMIÉR: 21. a 23. sprna 2020, Šaldovo divadlo.

Hudební nastudování, dirigent: Martin Doubravský

Režie: Ladislava Košíková

Scénografie: Svatopluk Sládeček

Kostýmy: Markéta Sládečková

Sbormistr: Anna Novotná Pešková

Choreografie: Hana Achilles

Dramaturgie: Linda Keprtová, Vojtěch Babka

Spoluúčinkuje Balet DFXŠ

„Perly nosí slzy,“ praví jedno staré přísloví. A jejich lovci, lidé, kterým je umožněno dotknout se neznámého, odkrývají svébytné příběhy, jenž se po staletí tvořily na dně moří a oceánů. Příběhy, jejichž společným jmenovatelem je láska. Láska v různých podobách, obrazech a formách. Láska, která je tím nejpodstatnějším hybatelem lidských osudů. Georges Bizet, známý především díky opeře Carmen, zkomponoval operu Lovci perel na libreto Eugéna Cormona a Michela Carrého, světová premiéra byla provedena v roce 1863. Na českých jevištích se opera uvádí málokdy, byť je svými kvalitami srovnatelná s již zmíněnou operou Carmen – avšak nejznámější tenorovou árii „Je crois entendre“ má v povědomí snad každý posluchač vážné i nevážné hudby. Lovci perel budou v libereckém Divadle F. X. Šaldy nastudováni vůbec poprvé.

 

Francis Veber: BLBEC K VEČEŘI - činohra

režie Šimon Dominik

NOVÝ TERMÍN PREMIÉR: 28. a 30. sprna 2020, Šaldovo divadlo.

Svěží francouzská komedie plná nečekaných zvratů.

Hra Blbec k večeři patří k typickým reprezentantům kvalitní francouzské komediální tvorby, její filmová podoba byla oceněna mimo jiné také Césarem (francouzská obdoba Oscara). Text jiskří vtipnými dialogy, inteligentním svěžím humorem i nečekanými situacemi. Zábavným způsobem ukazuje, jak ošidné je povrchně soudit druhé lidi a škodolibě se vyvyšovat nad své okolí. Pierre a jeho přátelé si pravidelně zvou na večeři náhodně vybrané jedince, kteří mají poněkud kuriózní zájmy a rádi a hodně o nich mluví. A společnost se pak může bavit na jejich účet. Tentokrát má být oním obveselujícím „blbcem“ Francois Pignon, který s vášnivostí až zaslepenou vyrábí ze sirek modely slavných světových staveb. Nic netuše přichází do Pierrova bytu, ale zastihne jej právě ve chvíli, kdy se mu zablokují záda a navíc dostane neblahý vzkaz od manželky – opouští ho. To odstartuje řetězec naprosto nečekaných situací, ohrožujících do naprostých základů Pierrův dosavadní způsob života. Protože jak už to v takových komediích bývá, role „blbců“ se během hry začnou povážlivě prohazovat. Inscenaci uvádíme v režii šéfa činohry Šimona Dominika.

 

Richard Ševčík: SEDMERO KRKAVCŮ - balet

režie, choreografie: Richard Ševčík

libreto: Kateřina Ševčíková

NOVÝ TERMÍN PREMIÉR:  4. a 6. září 2020, Šaldovo divadlo.

 

"Matka pekla chléb a přislíbila svým sedmi synům,

že udělá každému po bochníčku, budou-li tiší. Chlapci umlkli

na chvíli jako pěny, ale bochníčky za tu chvíli upečeny býti nemohly,

a chlapcům trpělivost brzy přešla. Začali matku zase hněvat, neustále

za sukně ji tahat a křičet, kdy budou bochníčky hotovy. Dlouho to matka

snášela, ale konečně ji trpělivost přešla, hněvivě na ně zkřikla: I bodejž

ste se všickni zkrkavčili!“

Slavný pohádkový příběh Boženy Němcové i bratří Grimmů zpracovaný jako psychologické drama v „burtonovském stylu“. Temné prostředí a surrealistické výjevy s dramaticky syrovější a tónovější hudbou nadchnou díky svému modernímu pojetí především mladšího diváka. Náš příběh začíná snem matky, že proklela své děti. Vzpomíná na syny a nejsmutnější okamžik ve svém životě.

 

K. Světlá: SYLVA- činohra

režie Martin Františák

NOVÝ TERMÍN PREMIÉR: 11. a 13. září 2020, Malé divadlo.

Jevištní podoba Vesnického románu Karoliny Světlé ve světové premiéře.

Činohra Divadla F. X. Šaldy se dlouhodobě stará o zpřístupňování klasické literatury a současně hledá náměty spojené s významnými osobnostmi našeho kraje. Tuto dramaturgickou linii ideálně naplňuje právě Vesnický román (1867) Karoliny Světlé, jedné z největších českých spisovatelek. Romantický příběh hluboké lásky statečné Sylvy a ušlechtilého Antoše, svázaného v nešťastném pragmatickém manželství, se odehrává na jižním úbočí Ještědu. Krajina se v románu stává takřka jednající postavou a propojuje citové bouře lidí, srostlých s drsnými horami.

Vesnický román se na divadelní scénu dostane vůbec poprvé a inscenaci vytvoří jeden z nejvýraznějších českých režisérů Martin Františák, umělecký šéf Švandova divadla, spojený s úspěšnou érou Národního divadla v Brně. Ve Slováckém divadle nedávno velice úspěšně inscenoval další román Karoliny Světlé Kříž u potoka a s libereckými diváky si jistě porozumí jako s ní, vyrostl totiž na úbočích Beskyd, duchem velmi blízkých horám zdejším.

 

Antonín Dvořák: JAKOBÍN - opera

hudební nastudování, dirigent: Martin Doubravský

režie:  Kateřina Dušková

scéna: Pavel Kodela

kostýmy: Roman Šolc

dramaturgie: Linda Keprtová

sbormistr. Anna Novotná Pešková

Premiéra 25. a 27. září 2020, Šaldovo divadlo.

Český operní repertoár, tak výjimečný v celosvětovém operním kontextu, se na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy objevuje se stálou pravidelností. Dvořákův Jakobín patří mezi skladatelovy nejuváděnější díla, jeho světová premiéra se konala roku 1889 v Národním divadle v Praze. Libretistka Marie Červinková – Riegrová, se kterou Dvořák spolupracoval již na opeře Dimitrij, zasadila příběh do roku 1793, do finálního období Velké francouzské revoluce, do období, kdy víc než kdy jindy dochází k lámání charakterů jednotlivce i celé společnosti. Historie však ovlivňuje především konkrétní životy, a tak i v opeře Jakobín můžeme sledovat hmatatelné osudy jednotlivých hrdinů – Bohuše z Harasova, jeho ženy Julie, jeho otce Viléma či učitele Bendy a jeho dcery Terinky. Druhá přepracovaná verze opery, na které spolupracoval také libretista František Ladislav Rieger, pak byla uvedena v roce 1898, taktéž v pražském Národním divadle.

 

 

Nová hra Tomáše Dianišky, který se po pár letech znovu vrací
na libereckou scénu jako autor a režisér. Tentokrát obrátí svou
pozornost k jednomu z nejslavnějších libereckých rodáků Vlastovi
Burianovi. Život „krále komiků“ byl plný velkých zvratů.
Zažil strmý vzestup a obří popularitu, kterou vystřídal pád až
na samé dno a smutné dožívání v nedůstojných podmínkách.
Když Němci 1. září 1944 zavřeli všechna divadla v republice,
přišel Burian ze dne na den o své milované publikum, brzy však
bylo ještě hůř. Po válce byl obžalován z kolaborace, vyřazen
z herecké obce, vystěhován z vily a skončil za mřížemi. K herectví
se stárnoucí a unavený Burian vrátil až po šestileté pauze, už
to ale nikdy nebyl ten energií nabitý komik. Právě tyto osudové
eskapády jsou základním stavebním kamenem Dianiškovy nové
hry. Jak ovšem známe jeho autorskou poetiku, nabídne nám
na všechny události velmi osobitý a originální pohled, ve kterém
se jistě najde spousta humoru, ale také plno mrazivých dramatických
situací.

Tomáš Dianiška: BURIAN - činohra

režie: Tomáš Dianiška

Světová premiéra 9. října 2020, Malé divadlo

Nová hra Tomáše Dianišky, který se po pár letech znovu vrací na libereckou scénu jako autor a režisér. Tentokrát obrátí svou pozornost k jednomu z nejslavnějších libereckých rodáků Vlastovi Burianovi. Život „krále komiků“ byl plný velkých zvratů.Zažil strmý vzestup a obří popularitu, kterou vystřídal pád až na samé dno a smutné dožívání v nedůstojných podmínkách. Když Němci 1. září 1944 zavřeli všechna divadla v republice, přišel Burian ze dne na den o své milované publikum, brzy však bylo ještě hůř. Po válce byl obžalován z kolaborace, vyřazen z herecké obce, vystěhován z vily a skončil za mřížemi. K herectví se stárnoucí a unavený Burian vrátil až po šestileté pauze, už to ale nikdy nebyl ten energií nabitý komik. Právě tyto osudové eskapády jsou základním stavebním kamenem Dianiškovy novéhry. Jak ovšem známe jeho autorskou poetiku, nabídne nám na všechny události velmi osobitý a originální pohled, ve kterém se jistě najde spousta humoru, ale také plno mrazivých dramatických situací.

 

Hadar Galron: MOJE PRVNÍ ŽIDOVSKÉ VÁNOCE - činohra

režie: Petr Svojtka

Světová premiéra 16. a 18. října 2020, Šaldovo divadlo

Hadar Galron je současná izraelská režisérka, herečka a především dramatička, jejíž hra Mikve byla uvedena v mnoha zemích po celém světě (a v prosinci 2018 měla premiéru také v Malém divadle v Liberci). Vzhledem k tomu, že má tato autorka velmi vřelý vztah k České republice, rozhodla se napsat hru, která zpracovává osudy českých židovských rodin ve dvacátém století. Ve středu jejího zájmu nestojí téma holocaustu, ale spíše to, co se zde dělo po válce. Řada lidí se musela po prožitých válečných hrůzách se svou židovskou identitou vyrovnávat – někdo se víry zřekl, jiný ji tajil, další emigrovali po roce 1948 do nově vzniklého státu Izrael. Hlavním tématem hry je tedy hledání identity v rodinách s židovskou tradicí. V dějinách českého divadelnictví nenajdeme mnoho podobných případů, kdy by světoznámý autor napsal hru přímo pro české divadlo. To, že Hadar Galron píše svou novou hru pro DFXŠ, je pro nás velkou ctí a jedná se o velmi očekávanou kulturní událost, která široce překračuje hranice libereckého regionu.

 

 

A. Březina, M. Mikanová, R. Kipling: MAUGLÍ - balet

režie, choreografie: Marika Mikanová

Libreto dle knihy Kniha džunglí Rudyarda Kiplinga: Marika Mikanová

Premiéra 13.  a 22. listopadu 2020, Šaldovo divadlo

„Číl příchod noci zvěstoval,

Mang se už prohání.

Spí stáda v chlévech. Pány jsme,

než přijde svítání.

Slyš kel a spár a dráp a zub,

jako když zvoní kov.

Kdo zákon džungle ctí, těm zní

náš pozdrav: dobrý lov! “

„Jsme jedné krve, ty i já.” Vydejte se s námi do indické džungle a prožijte dobrodružství chlapce Mauglího, vlčí smečky vedené samotářským Akélou a krutého tygra Šér Chána. Podle knižní předlohy Knihy džunglí Rudyarda Kiplinga, nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 1907. Kniha dobrodružných příběhů a novel vyšla v roce 1894 pod názvem Kniha džunglí, následována o rok později druhým dílem s názvem Druhá kniha džunglí. Naše taneční představení vás zavede do světa řeči zvířat a fungování vlčí smečky, jejíž chod zásadně změní příchod malého indického chlapce. Jedinečnou atmosféru představení dokreslí hudba od předního českého skladatele a muzikologa Aleše Březiny.

 

Jiří Havelka: SPOLEČENSTVO VLASTNÍKŮ - činohra

režie: Šimon Dominik

Premiéra 4. prosince 2020, Malé divadlo.

Režisér, autor a herec Jiří Havelka je bezesporu jedna z nejvýraznějších osobností současného českého divadla. Jeho tvorba vyrůstá z tradice autorského divadla, studoval u Jana Schmida a začínal ve Studiu Ypsilon. Jeho hry vznikají z kolektivní herecké improvizace a právem jsou oceňované jako osobitá součást českého dramatu. Liberečtí diváci pak mohou znát jeho soubor Vosto5 z festivalu WTF?! Společenstvo vlastníků je poctivá komedie o malých českých sousedech a jejich velkých starostech. Hádejte. Dohodnou se na prodeji nepotřebných půdních prostor, aby získali peníze na opravy společného zařízení? Nebo je důležitější, kolikrát se kdo sprchuje? Místo konstruktivní dohody o praktických věcech se zaplétají do nesmyslných, ale o to vášnivějších hádek o absurdní hlouposti. Budete mít zaručeně pocit, že tyhle legrační typy odněkud znáte. Možná by jim dobře pasovala jména vašich vlastních sousedů, což vám ovšem nezabrání se jim s chutí zasmát.

 

 

Emmerich Kálmán: ČARDÁŠOVÁ PRINCEZNA - opera

Premiéra 18. a 20. prosince 2020, Šaldovo divadlo


Již pro svém prvním uvedení roku 1915 ve Vídni se Čardášová princezna rozlétla doslova do celého světa. Již v roce 1916 ji mohli zhlédnout diváci v Praze, v Brně, v Teplicích, v Divadle na Vinohradech se uváděla dokonce v českém překladu, kde se stala nejúspěšnější inscenací sezóny. Kálmán začal svou

operetu komponovat v roce 1914, a to v Mariánských Lázních, na libreto Leo Steina a Bély Jenbacha. Opereta Čardášová princezna doslova naplňuje formu i obsah klasické operety, kde se setkáváme s postavami jasně definovanými, s melodiemi, jež se vryjí pod kůži a už vás nepustí, s příběhem lehce zapeklitým, ústícím však do sladkého finále s dobrým koncem. Není tedy divu, že Čardášová princezna slaví úspěchy i dnes, více jak sto let od světové premiéry a je podkládána za jednu ze stálic operetního repertoáru napříč kontinenty, jakožto i za neslavnější dílo maďarského operetního skladatele.


    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena