HOME
odkaz

Chystané premiéry

Připravované premiéry

SEZONA 2019/2020

 

Salman Rushdie: HÁRÚN A MOŘE PŘÍBĚHŮ - činohra

režie Jiří Hajdyla

Česká premiéra 6. prosince 2019, Malé divadlo.

Po delší době připravuje činohra Divadla F. X. Šaldy opět výpravnou pohádku pro nejmladší diváky. Chlapec Hárún se vydá s vodním džinem na dobrodružnou cestu do kouzelné země příběhů na skrytém měsíci Země, aby zachránil svého tatínka a vrátil mu jeho schopnost vyprávět. A neexistuje třeba i kouzlo proti smutku, které by přivedlo zpátky maminku? Jenomže k čemu jsou příběhy, jež nejsou ani pravda? Jak říká zlobivá dívka Mluvka: „To je ta potíž s vámi lidmi ze smutných měst: podle vás musí být všechno ubohé a k uzoufání nudné, abyste uvěřili, že je to skutečné.“ Fantasy literatura je dnešním dětem blízká a knížka Hárún a Moře příběhů se dotýká samotných kořenů naší vášně pro fantastické světy: čarovnou moc je stvořit pouhým slovem dává lidem jejich nekonečná představivost. Vynikající indicko-britský spisovatel Salman Rushdie proslul například jako autor románu Děti půlnoci nebo také kvůli skandálním útokům muslimských fanatiků na jeho román Satanské verše.

 

Leoš Janáček: PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY – opera

Hudební nastudování: Martin Doubravský

Režie: Linda Keprtová

Premiéra 20. a 22. prosince 2019, Šaldovo divadlo.

Dnes již česká operní klasika byla Leošem Janáčkem zkomponována na námět spisovatele Rudolfa Těsnohlídka, jež příběh o Lišce Bystroušce představoval na pokračování v Lidových Novinách. Od roku 1921 na námětu pracuje Janáček, slavnostní premiéra pak nese rok 1924. Janáčkova opera se stala další v řadě skladatelových úspěchů, stala se jednou z nejhranějších českých oper na světových jevištích vůbec. Zároveň dílo vzbuzovalo od počátku nemálo otázek. Janáček se jako první pustil do tématu zvířecí říše versus říše lidské. Do vzájemné komunikace mezi bytostmi lidskými a bytostmi, jejíž řeči stále lidstvo nedokázalo porozumět v její celistvé podobě. Janáčkova opera nás stále nutí přemýšlet do jaké míry je lidské stvoření ovlivněno prostředím, ve kterém žije, zda – li rozum a cit, jako výsada lidského pokolení, není člověku spíše na obtíž a nepřináší více bolesti, než dobrého, jak moc si můžeme vrtošivě podmaňovat řád, který tu byl dávno, dávno před námi. A kolik toho vlastně unese naše duše.

 

Ken Ludwig, Agatha Christie: VRAŽDA V ORIENT EXPRESU - činohra

režie Kateřina Dušková

Premiéry 31. 1. a 2. 2. 2020, Šaldovo divadlo.

 

Slavná detektivka Agathy Christie ve zcela novém divadelním zpracování.

Nová divadelní adaptace jedné z nejslavnějších detektivek Agathy Christie z pera úspěšného dramatika Kena Ludwiga. Orient expres, luxusní vlak projíždějící celou Evropou, uvízl na své pravidelné cestě Balkánem ve sněhových závějích. Jen co souprava zastavila, zamrzly stroje a cestující i posádka zůstali na několik dní ponecháni napospas svému osudu. Každý se svým tajemstvím, každý se svou záhadnou minulostí. Atmosféra je napjatá, a jak už to v detektivkách bývá, dojde ke zločinu. Naštěstí je čirou náhodou mezi pasažéry vlaku také slavný belgický detektiv Hercule Poirot, který se ihned pouští do práce. Případ je nesmírně složitý a hlavní hrdina musí zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu, aby jej vyřešil. Čas tentokrát naštěstí pracuje v jeho prospěch. Co se skutečně stalo, kdo je pachatelem zločinu, ani to, jak si Poirot se zapeklitou situací poradí, to už vám opravdu v tuto chvíli prozradit nemůžeme. Abyste to zjistili, přijďte se podívat do Divadla F. X. Šaldy, kde hru uvedeme v režii Kateřiny Duškové.

 

Florian Zeller: SYN - činohra

režie Petr Štindl

Česká premiéra 14. února 2020, Malé divadlo.

Francouzsky jemné rodinné drama o dospívání. Rodičů i dětí.

 

Florian Zeller patří k nejúspěšnějším současným francouzským dramatikům, navazuje na tamní konverzační tradici a jeho hry jsou oceňované a uváděné po celém světě. Do Čech se dostaly právě v režiích Petra Štindla, který se Zellerovi soustavně věnuje a jeho poslední žhavou pařížskou novinku představí libereckým divákům jako prvním v republice. Pierre právě pomáhá své mladé přítelkyni Sofii uspávat děťátko, když ho překvapí návštěva jeho bývalé ženy Anne. Jejich sedmnáctiletý syn Nicolas dobré tři měsíce chodí za školu a osamělá matka si s ním už vůbec neví rady. Složité rodinné vztahy jsou dnes úplně obvyklé, Nicolasovi rodiče se rozešli spořádaně, oba se o něj starají, Nicolas se chová dobře k otcově partnerce i k bratříčkovi – tak co mu chybí? Všichni lidé ve hře jsou sympatičtí, citliví a ohleduplní, a přesto se jim nedaří uspořádat rodinný život tak, aby se cítili šťastně. A jde to vůbec? Hra Syn se s francouzskou jemností i otevřeností dotýká zmatků v současné rodině.

 

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart: DON GIOVANNI - opera

Premiéra 6. a 8. března. 2020, Šaldovo divadlo.

 

Hudební nastudování, Dirigent: Stanislav Vavřínek

Režie: Dorothy Szalma

Scénografie: David Marek

Kostýmy: David Marek

Sbormistr: Anna Novotná Pešková

Dramaturgie: Linda Keprtová

 

Opera oper - i tak se někdy slavné Mozartovo dílo právem nazývá. Na základě úspěchu s pražským provedením skladatelovy opery Figarova svatba byl Don Giovanni zkomponován na objednávku pražského Nosticova divadla, kde měl Mozartův další operní opus, byť za velmi hektických podmínek, v roce 1787 svou premiéru. Od té doby září Don Giovanni suverénně na operním nebi, každé nové uvedení je kulturní událostí, každý operní dům ho s pýchou znovu a znovu představuje svým divákům – protože Don Giovanni není jen hudebním dílem, kterému je vtisknuta pečeť Mozartovy geniality, Don Giovanni v sobě skrývá i mnohá tajemství, která jsou tak bravurně vystavěna v libretu Lorenza da Ponteho. Tajemství, která se snaží odkrýt každý, kdo má možnost se s dílem Mozarta a Ponteho potkat, tajemství, se kterým putuje Giovanniho postava ve svém příběhu, tajemství, kterých se lze dotknout až v momentě, kdy stojíte na kraji propasti.

 

Richard Ševčík: SEDMERO KRKAVCŮ - balet

režie, choreografie: Richard Ševčík

libreto: Kateřina Ševčíková

Premiéra 3. a 9. dubna 2020, Šaldovo divadlo.

 

"Matka pekla chléb a přislíbila svým sedmi synům,

že udělá každému po bochníčku, budou-li tiší. Chlapci umlkli

na chvíli jako pěny, ale bochníčky za tu chvíli upečeny býti nemohly,

a chlapcům trpělivost brzy přešla. Začali matku zase hněvat, neustále

za sukně ji tahat a křičet, kdy budou bochníčky hotovy. Dlouho to matka

snášela, ale konečně ji trpělivost přešla, hněvivě na ně zkřikla: I bodejž

ste se všickni zkrkavčili!“

Slavný pohádkový příběh Boženy Němcové i bratří Grimmů zpracovaný jako psychologické drama v „burtonovském stylu“. Temné prostředí a surrealistické výjevy s dramaticky syrovější a tónovější hudbou nadchnou díky svému modernímu pojetí především mladšího diváka. Náš příběh začíná snem matky, že proklela své děti. Vzpomíná na syny a nejsmutnější okamžik ve svém životě.

 

 

Francis Veber: BLBEC K VEČEŘI - činohra

režie Šimon Dominik

Premiéra 30. dubna a 5. května 2020, Šaldovo divadlo.

 

Svěží francouzská komedie plná nečekaných zvratů.

 

Hra Blbec k večeři patří k typickým reprezentantům kvalitní francouzské komediální tvorby, její filmová podoba byla oceněna mimo jiné také Césarem (francouzská obdoba Oscara). Text jiskří vtipnými dialogy, inteligentním svěžím humorem i nečekanými situacemi. Zábavným způsobem ukazuje, jak ošidné je povrchně soudit druhé lidi a škodolibě se vyvyšovat nad své okolí. Pierre a jeho přátelé si pravidelně zvou na večeři náhodně vybrané jedince, kteří mají poněkud kuriózní zájmy a rádi a hodně o nich mluví. A společnost se pak může bavit na jejich účet. Tentokrát má být oním obveselujícím „blbcem“ Francois Pignon, který s vášnivostí až zaslepenou vyrábí ze sirek modely slavných světových staveb. Nic netuše přichází do Pierrova bytu, ale zastihne jej právě ve chvíli, kdy se mu zablokují záda a navíc dostane neblahý vzkaz od manželky – opouští ho. To odstartuje řetězec naprosto nečekaných situací, ohrožujících do naprostých základů Pierrův dosavadní způsob života. Protože jak už to v takových komediích bývá, role „blbců“ se během hry začnou povážlivě prohazovat. Inscenaci uvádíme v režii šéfa činohry Šimona Dominika.

George Bizet: LOVCI PEREL - opera

Premiéra 29. a 31. května 2020, Šaldovo divadlo.

 

Hudební nastudování, Dirigent: Martin Doubravský

Režie: Ladislava Košíková

Scénografie: Svatopluk Sládeček

Kostýmy: Markéta Sládečková

Sbormistr: Anna Novotná Pešková

Dramaturgie: Linda Keprtová

 

Spoluúčinkuje Balet DFXŠ

 

„Perly nosí slzy,“ praví jedno staré přísloví. A jejich lovci, lidé, kterým je umožněno dotknout se neznámého, odkrývají svébytné příběhy, jenž se po staletí tvořily na dně moří a oceánů. Příběhy, jejichž společným jmenovatelem je láska. Láska v různých podobách, obrazech a formách. Láska, která je tím nejpodstatnějším hybatelem lidských osudů. Georges Bizet, známý především díky opeře Carmen, zkomponoval operu Lovci perel na libreto Eugéna Cormona a Michela Carrého, světová premiéra byla provedena v roce 1863. Na českých jevištích se opera uvádí málokdy, byť je svými kvalitami srovnatelná s již zmíněnou operou Carmen – avšak nejznámější tenorovou árii „Je crois entendre“ má v povědomí snad každý posluchač vážné i nevážné hudby. Lovci perel budou v libereckém Divadle F. X. Šaldy nastudováni vůbec poprvé.

 

 

Ferenc Molnár: LILIOM – balet

Premiéra 12. června 2020, Malé divadlo.

 

Taneční drama dle stejnojmenného dramatu maďarského spisovatele Ference Molnára

Autorem režie a choreografie: dlouholetá členka libereckého baletního souboru, japonská tanečnice Rie Morita

Autor hudby: Hiyoko Takai, v Japonsku velmi oblíbená a známá skladatelka

Liliom je dílo, které je dobře známé jako předloha pro Broadwayský muzikál Carousel. Příběh bývá obvykle interpretován jako velmi dramatický, temný a násilný, ale v našem představení se příběh zaměří nejen na tato dramatická témata, ale také na čistou lásku mezi Liliomem a jeho ženou Julií. Všechno špatné chování Lilioma pramení z jeho romantické lásky k Julii, která neutichá ani po jeho smrti. Představení ukáže divákům dramatický milostný příběh s originální hudbou.

 

K. Světlá: SYLVA- činohra

režie Martin Františák

Světová premiéra 19. a 21. června 2020, Šaldovo divadlo.

 

Jevištní podoba Vesnického románu Karoliny Světlé.

 

Činohra Divadla F. X. Šaldy se dlouhodobě stará o zpřístupňování klasické literatury a současně hledá náměty spojené s významnými osobnostmi našeho kraje. Tuto dramaturgickou linii ideálně naplňuje právě Vesnický román (1867) Karoliny Světlé, jedné z největších českých spisovatelek. Romantický příběh hluboké lásky statečné Sylvy a ušlechtilého Antoše, svázaného v nešťastném pragmatickém manželství, se odehrává na jižním úbočí Ještědu. Krajina se v románu stává takřka jednající postavou a propojuje citové bouře lidí, srostlých s drsnými horami.

Vesnický román se na divadelní scénu dostane vůbec poprvé a inscenaci vytvoří jeden z nejvýraznějších českých režisérů Martin Františák, umělecký šéf Švandova divadla, spojený s úspěšnou érou Národního divadla v Brně. Ve Slováckém divadle nedávno velice úspěšně inscenoval další román Karoliny Světlé Kříž u potoka a s libereckými diváky si jistě porozumí jako s ní, vyrostl totiž na úbočích Beskyd, duchem velmi blízkých horám zdejším.

 

Antonín Dvořák: JAKOBÍN - opera

hudební nastudování, dirigent: Martin Doubravský

režie:  Jana Andělová Pletichová

Premiéra 25. a 27. září 2020, Šaldovo divadlo.

Český operní repertoár, tak výjimečný v celosvětovém operním kontextu, se na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy objevuje se stálou pravidelností. Dvořákův Jakobín patří mezi skladatelovy nejuváděnější díla, jeho světová premiéra se konala roku 1889 v Národním divadle v Praze. Libretistka Marie Červinková – Riegrová, se kterou Dvořák spolupracoval již na opeře Dimitrij, zasadila příběh do roku 1793, do finálního období Velké francouzské revoluce, do období, kdy víc než kdy jindy dochází k lámání charakterů jednotlivce i celé společnosti. Historie však ovlivňuje především konkrétní životy, a tak i v opeře Jakobín můžeme sledovat hmatatelné osudy jednotlivých hrdinů – Bohuše z Harasova, jeho ženy Julie, jeho otce Viléma či učitele Bendy a jeho dcery Terinky. Druhá přepracovaná verze opery, na které spolupracoval také libretista František Ladislav Rieger, pak byla uvedena v roce 1898, taktéž v pražském Národním divadle.

 

 

Nová hra Tomáše Dianišky, který se po pár letech znovu vrací
na libereckou scénu jako autor a režisér. Tentokrát obrátí svou
pozornost k jednomu z nejslavnějších libereckých rodáků Vlastovi
Burianovi. Život „krále komiků“ byl plný velkých zvratů.
Zažil strmý vzestup a obří popularitu, kterou vystřídal pád až
na samé dno a smutné dožívání v nedůstojných podmínkách.
Když Němci 1. září 1944 zavřeli všechna divadla v republice,
přišel Burian ze dne na den o své milované publikum, brzy však
bylo ještě hůř. Po válce byl obžalován z kolaborace, vyřazen
z herecké obce, vystěhován z vily a skončil za mřížemi. K herectví
se stárnoucí a unavený Burian vrátil až po šestileté pauze, už
to ale nikdy nebyl ten energií nabitý komik. Právě tyto osudové
eskapády jsou základním stavebním kamenem Dianiškovy nové
hry. Jak ovšem známe jeho autorskou poetiku, nabídne nám
na všechny události velmi osobitý a originální pohled, ve kterém
se jistě najde spousta humoru, ale také plno mrazivých dramatických
situací.

Tomáš Dianiška: BURIAN - činohra

režie: Tomáš Dianiška

Světová premiéra 9. října 2020, Malé divadlo

Nová hra Tomáše Dianišky, který se po pár letech znovu vrací na libereckou scénu jako autor a režisér. Tentokrát obrátí svou pozornost k jednomu z nejslavnějších libereckých rodáků Vlastovi Burianovi. Život „krále komiků“ byl plný velkých zvratů.Zažil strmý vzestup a obří popularitu, kterou vystřídal pád až na samé dno a smutné dožívání v nedůstojných podmínkách. Když Němci 1. září 1944 zavřeli všechna divadla v republice, přišel Burian ze dne na den o své milované publikum, brzy však bylo ještě hůř. Po válce byl obžalován z kolaborace, vyřazen z herecké obce, vystěhován z vily a skončil za mřížemi. K herectví se stárnoucí a unavený Burian vrátil až po šestileté pauze, už to ale nikdy nebyl ten energií nabitý komik. Právě tyto osudové eskapády jsou základním stavebním kamenem Dianiškovy novéhry. Jak ovšem známe jeho autorskou poetiku, nabídne nám na všechny události velmi osobitý a originální pohled, ve kterém se jistě najde spousta humoru, ale také plno mrazivých dramatických situací.

 

Hadar Galron: MOJE PRVNÍ ŽIDOVSKÉ VÁNOCE - činohra

režie: Petr Svojtka

Světová premiéra 16. a 18. října 2020, Šaldovo divadlo

Hadar Galron je současná izraelská režisérka, herečka a především dramatička, jejíž hra Mikve byla uvedena v mnoha zemích po celém světě (a v prosinci 2018 měla premiéru také v Malém divadle v Liberci). Vzhledem k tomu, že má tato autorka velmi vřelý vztah k České republice, rozhodla se napsat hru, která zpracovává osudy českých židovských rodin ve dvacátém století. Ve středu jejího zájmu nestojí téma holocaustu, ale spíše to, co se zde dělo po válce. Řada lidí se musela po prožitých válečných hrůzách se svou židovskou identitou vyrovnávat – někdo se víry zřekl, jiný ji tajil, další emigrovali po roce 1948 do nově vzniklého státu Izrael. Hlavním tématem hry je tedy hledání identity v rodinách s židovskou tradicí. V dějinách českého divadelnictví nenajdeme mnoho podobných případů, kdy by světoznámý autor napsal hru přímo pro české divadlo. To, že Hadar Galron píše svou novou hru pro DFXŠ, je pro nás velkou ctí a jedná se o velmi očekávanou kulturní událost, která široce překračuje hranice libereckého regionu.

 

 

Rudyard Kipling, Marika Mikanová: MAUGLÍ - balet

režie, choreografie: Marika Mikanová

Libreto dle knihy Kniha džunglí Rudyarda Kiplinga: Marika Mikanová

Premiéra 13.  a 22. listopadu 2020, Šaldovo divadlo

„Číl příchod noci zvěstoval,

Mang se už prohání.

Spí stáda v chlévech. Pány jsme,

než přijde svítání.

Slyš kel a spár a dráp a zub,

jako když zvoní kov.

Kdo zákon džungle ctí, těm zní

náš pozdrav: dobrý lov! “

„Jsme jedné krve, ty i já.” Vydejte se s námi do indické džungle a prožijte dobrodružství chlapce Mauglího, vlčí smečky vedené samotářským Akélou a krutého tygra Šér Chána. Podle knižní předlohy Knihy džunglí Rudyarda Kiplinga, nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 1907. Kniha dobrodružných příběhů a novel vyšla v roce 1894 pod názvem Kniha džunglí, následována o rok později druhým dílem s názvem Druhá kniha džunglí. Naše taneční představení vás zavede do světa řeči zvířat a fungování vlčí smečky, jejíž chod zásadně změní příchod malého indického chlapce. Jedinečnou atmosféru představení dokreslí hudba od předního českého skladatele a muzikologa Aleše Březiny.

 

Jiří Havelka: SPOLEČENSTVO VLASTNÍKŮ - činohra

režie: Šimon Dominik

Premiéra 4. prosince 2020, Malé divadlo.

Režisér, autor a herec Jiří Havelka je bezesporu jedna z nejvýraznějších osobností současného českého divadla. Jeho tvorba vyrůstá z tradice autorského divadla, studoval u Jana Schmida a začínal ve Studiu Ypsilon. Jeho hry vznikají z kolektivní herecké improvizace a právem jsou oceňované jako osobitá součást českého dramatu. Liberečtí diváci pak mohou znát jeho soubor Vosto5 z festivalu WTF?! Společenstvo vlastníků je poctivá komedie o malých českých sousedech a jejich velkých starostech. Hádejte. Dohodnou se na prodeji nepotřebných půdních prostor, aby získali peníze na opravy společného zařízení? Nebo je důležitější, kolikrát se kdo sprchuje? Místo konstruktivní dohody o praktických věcech se zaplétají do nesmyslných, ale o to vášnivějších hádek o absurdní hlouposti. Budete mít zaručeně pocit, že tyhle legrační typy odněkud znáte. Možná by jim dobře pasovala jména vašich vlastních sousedů, což vám ovšem nezabrání se jim s chutí zasmát.

 

 

Emmerich Kálmán: ČARDÁŠOVÁ PRINCEZNA - opera

Premiéra 18. a 20. prosince 2020, Šaldovo divadlo


Již pro svém prvním uvedení roku 1915 ve Vídni se Čardášová princezna rozlétla doslova do celého světa. Již v roce 1916 ji mohli zhlédnout diváci v Praze, v Brně, v Teplicích, v Divadle na Vinohradech se uváděla dokonce v českém překladu, kde se stala nejúspěšnější inscenací sezóny. Kálmán začal svou

operetu komponovat v roce 1914, a to v Mariánských Lázních, na libreto Leo Steina a Bély Jenbacha. Opereta Čardášová princezna doslova naplňuje formu i obsah klasické operety, kde se setkáváme s postavami jasně definovanými, s melodiemi, jež se vryjí pod kůži a už vás nepustí, s příběhem lehce zapeklitým, ústícím však do sladkého finále s dobrým koncem. Není tedy divu, že Čardášová princezna slaví úspěchy i dnes, více jak sto let od světové premiéry a je podkládána za jednu ze stálic operetního repertoáru napříč kontinenty, jakožto i za neslavnější dílo maďarského operetního skladatele.


    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena