HOME
odkaz
Program
odkaz

TANEČNÍ UDÁLOST SEZÓNY - společný taneční galavečer

TANEČNÍ UDÁLOST SEZÓNY - společný taneční galavečer
420PEOPLE a balet DFXŠ, choreografie 27´52´´ Jiřího Kyliána poprvé v Liberci!
Liberecký balet, 420PEOPLE, Alena Pešková, Jan P. Muchow… a poprvé v Liberci Jiří Kylián!
Baletní soubor libereckého divadla připravil na úterý 15. května výjimečný taneční večer. Pozvání do Liberce přijali dva renomovaní tanečníci Václav Kuneš a Nataša Novotná, kteří tvoří duo 420PEOPLE. Přivezou s sebou – vůbec poprvé do Liberce - projekt nejznámějšího českého choreografa současnosti Jiřího Kyliána s nezvyklým názvem 27´52´´. Choreografii na hudbu Dirka Haubricha, jehož skladba trvá přesně oněch 27´52´´ vytvořil Jiří Kylián pro Nederlands Dans Theater II, k 25. výročí založení skupiny. Světová premiéra se uskutečnila v Haagu 1. 2. 2002. Ačkoliv název díla odkazuje na dobu jeho trvání, strávili na jeho přípravě v době premiéry tanečníci, choreograf, realizační tým včetně produkce a kostymérek neuvěřitelných 4 418,75 hodin.
 
         Jiří Kylián                                                                           Nataša Novotná, Václav Kuneš
 
„V Čechách proto rozhodně nemáte lepší možnost zhlédnout některá z Kyliánových děl než právě v provedení těchto dvou tanečníků... Podivně drsný zvuk hudebního doprovodu a znepokojující atmosféra díla mě tak pohltily, že mi minuty při jeho sledování utekly - ani nevím jak. Vzduch v auditoriu se chvěl napětím, když se zpola obnažený pár proplétal ve zvláštních a přitom krásných pohybových kreacích a v nejrůznějších velmi osobitých zvedačkách. Bělostně zářící tělo Nataši Novotné okouzlovalo svou křehkou krásou a Václav Kuneš naopak divoce a mužně prostupoval celým prostorem scény. A jako by muž a žena na pódiu neodhalovali jen svá těla, ale i svá skrytá vnitřní já, své myšlenky a pocity.“                        Johanna Mücková
 
Vedle tanečníků 420PEOPLE představí liberecký soubor se svou šéfkou Alenou Peškovou dvě choreografie. První z nich nese název Lože krvavá a podtitul Věčné vraždy a svatby muže a ženy, nebe a země, dne a noci, rozumu a citu... Inscenace, na které její autorka Alena Pešková spolupracovala s hudebníkem Janem P. Muchowem byla původně připravena pro balet Státní opery Praha, kde se její premiéra uskutečnila v roce 2004. Tehdejší představitelka hlavní ženské role Lucie Holánková byla za svůj výkon v představení nominována na Cenu Thálie. 15. května to ale budou liberečtí tanečníci, kteří budou tančit o nesmiřitelně přitažlivém a neoddělitelně protikladném vztahu muže a ženy v inscenaci o pěti částech: Principy, Soužití, Výzva na souboj, Souboj, Smíření.
Vedle zmíněných dvou choreografií se diváci mohou těšit na unikátní taneční experiment s názvem Psychomachia. Projekt Aleny Peškové a libereckých tanečníků nemá jasně stanovanou podobu – jde o koncept, který se bude dotvářet přímo před očima diváků. Inspirací se stala stejnojmenná kniha římského křesťanského básníka Prudentia pojednávající o souboji sedmi ctností a sedmi hříchů. Alena Pešková o projektu říká: každý tanečník má svou choreografii s číslem, každá světelná změna má své číslo... každý hudební track má své číslo...na jevišti kdosi hází kostkami, či vytahuje ze sáčku čísla... nikdo neví, co následuje... a za jak dlouho všichni zareagují...jakým způsobem přijmou ctnost či hřích...a jak budou pracovat s tím NIC mezi tím ... je to napojení všech včetně mistrů světel a zvuku.
Nenechte si ujít jedinečnou přehlídku současného tance a přijďte se podívat, co všechno člověk dokáže říci pohybem… Jediné představení se koná 15. května 2012 v Šaldově divadle.

JIŘÍ KYLIÁN
Svoji taneční kariéru začal v devíti letech v přípravce pražského Národního divadla. V roce 1962 byl přijat na pražskou Taneční konzervatoř, o pět let později dostal stipendium na Royal Ballet School v Londýně a odjel z Prahy. Následně se stal členem Stuttgarter Ballett vedeného Johnem Crankem. Kylián zde debutoval jako choreograf s dílem Paradox určeným pro Noverre Gesellschaft.
Po zkomponování tří baletů pro Nederlands Dans Theater (Viewers, Stoolgame a La Cathédrale Engloutie) se v roce 1975 stal uměleckým ředitelem tohoto souboru. V roce 1978 uvedl Nederlands Dans Theater (NDT) na mezinárodní scénu dílem Sinfonietta. Ve stejném roce založil s Carlem Birniem NDT2, který sloužil jako styčný bod mezi školou a profesionálním životem souboru a měl za úkol poskytnout mladým tanečníkům příležitost rozvinout svůj talent a dovednosti a fungoval také jako líheň mladých talentů. V roce 1993 také inicioval vznik NDT3, což je soubor pro tanečníky, kterým je více než 40 let. Tato trojrozměrná struktura byla ve světě tance naprosto jedinečná. V roce 1999, po letech mimořádné práce, předal Kylián své umělecké vedení, ale zůstal spojený s tanečním souborem jako choreograf až do prosince 2009.
Jiří Kylián vytvořil téměř stovku představení, která se hrají po celém světě. Neřadí se mezi ně pouze choreografie pro NDT, ale také pro Stuttgarter Ballett, Ballet de l’Opéra deParis, Bayerische Staatsoper v Mnichově, švédskou televizi nebo Tokyo Ballet. Pracoval s mnoha kreativními lidmi z různých koutů světa – skladateli: Arne Nordheimem (Ariadne1997), Toru Takemitsu (Dream Time, 1983), návrháři: Walterem Nobbem (Sinfonietta, 1978), Billem Katzem (Symphony of Psalms, 1978), Johnem MacFarlanem (Forgotten Land,1980), Michaelem Simonem (Stepping Stones, 1991), Atsushi Kitagawarou (One of a Kind, 1998), Susumu Shingu (Tossof a Dice, 2005) a Yoshiki Hishinumou (Zugvögel, 2009).V létě 2006 natočil spolu s filmovým režisérem Borisem Paval Conenem film CAR-MEN. Choreografie se tvořila přímo „na místě”, což v tomto případě byly hnědouhelné povrchové lomy v České republice. Během své kariéry získal Kylián mnoho mezinárodních prestižních ocenění a titulů.
 
NATAŠA NOVOTNÁ
Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě získala v roce 1997 angažmá v Nederlands Dans Teater 2. Poté působila ve švédském Göteborgs Operan Ballet (2000-02) a stala se členkou Nederlands Dans Theater 1 pod vedením J. Kyliána (2002-06). Spolupracovala s předními světovými choreografy, např.: J. Kyliánem, W. Forsythem, O. Naharinem, M. Ekem, P. Lightfootem nebo C. Pite. Nizozemskými kritiky byla dvakrát nominována jako 'nejlepší tanečník' za interpretaci děl Duo (W. Forsythe) a Pneuma (J. Inger). V letech 2004-06 připravovala benefiční představení NDT Choreographic Workshop. Od roku 2006 pracuje nezávisle, jako tanečnice spolupracuje s předními světovými scénami a tvůrci (Tero Saarinen Company ve Finsku, Copenhagen International Ballet, Korzo Theater, Station Zuid a C-scope v Nizozemsku nebo sólistou italské La Scaly Robertem Bollem). Příležitostně působí jako choreograf, taneční mistr a pedagog, z poslední činnosti to je například série workshopů pro British Council a NDT. Nataša získala ocenění kritiků tanečního magazínu Dance Europe za nejlepší taneční výkon v choreografii Small Hour, v téže roli i prestižní Cenu Thálie 2008. V roce 2009 jí byl na závěrečném gala-večeru festivalu Tanec Praha udělen titul Tanečník roku 2009. V sezóně 2010/11 (ve spolupráci s holandským divadlem Korzo) vytvořila Nataša Novotná pro 420PEOPLE choreografii Sacrebleu. Je garantem a lektorem Studia Nové scény ND v Praze.
 
VÁCLAV KUNEŠ
Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze (1993) získal angažmá v Nederlands Danse Theater 2 a v roce 1998 v Nederlands Danse Theater 1 pod vedením Jiřího Kyliána (do 2004). Spolupracoval s celou řadou předních světových choreografů (př. O. Naharin, H. van Manen, W. Forsythe, P. Lightfoot, M. Ek, J. Inger a další). Od roku 2004, kdy působí na "volné noze", spolupracoval například s japonským choreografem S. Teshigawarou, za jehož duet Scream and Whisper spolu s Rihoko Sato obdržel ocenění Tanečník roku 2005 v Cannes ve Francii. Z dalších jmenujme M. Schumachera a C. Bos-Kroese (celovečerní představení Trilogy a účast na Holland Dance Festival 2005, 2007 a 2009). Jako choreograf působil v Laterně magice v Praze (Graffiti), NDT 2 (Perspective), Copenhagen International Ballet (Sweat Tears, Neen-ya), divadle Korzo (Paedocypris Progenetica - small fish), Station Zuid (Wishes and Fears, Ghost Note) v Holandsku. Ve finském filmu My Madness is my love – Impressions of Vaslav Nijinsky ztvárnil postavu mladého Nižinského. Spolupracoval s J. Kyliánem (např. Last Touch First, 2008), nebo s R. Bolem v jeho Bole& Friends gala’s. V roce 2010 vytvořil pro soubor Ballet de l’Opera National de Bordeaux titul Temporary Condition a svou choreografii Small Hour uvedl v Dominic Walsh Dance Theater v Houstonu v Texasu a nyní i ve švédském Skanes Danstheater. Jeho choreografii Neen-ya zařadil na svůj repertoár také Balet Jihočeského divadla (2010).
 
Liberecký balet - foto Petr Jedinák
Inscenační tým
-
Další informace

Délka představení: 0:00

Premiéra: 00.00.0000

Derniéra: 00.00.0000

 

.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena
Cookies
Webové stránky používají cookies, díky kterým je prohlížení stránek příjemnější a snazší. Ke zpracování některých cookies potřebujeme od vás souhlas, který dáte kliknutím na "Přijmout vše", nebo nastavte jednotlivě v "Nastavení souborů cookie“. Více informací najdete zde.

Nastavení souborů cookie     Přijmout vše