HOME
odkaz

Chystané premiéry

Připravované premiéry

ROK 2018

 

Gioacchino Rossini: LA CENERENTOLA (Popelka)

Dirigent: Miriam Němcová, režie: Constance Larrieu

Premiéra 28. 9. 2018, 2. premiéra 30. 9. 2018 – Šaldovo divadlo

 

Slavná opera italského mistra, kterou můžeme znát také pod názvem Popelka, vychází ze stejnojmenné pohádky spisovatele Charlese Perraulta, jež je součástí sbírky Pohádky mé matky husy, premiéra opery se konala roku 1817 v Římě. Pod libretem je podepsán Jacopo Ferretti a společně se skladatelem rozehrávají hru plnou jemného humoru, dráždivých situací a lidských charakterů, které zůstávají stejné v každém století, v každé době, v každé historické epoše, s přesahem, které jsou hlavním motivem pohádkových příběhů. Nesmrtelnou pohádkou Popelka bezesporu je – nyní i v operním zpracování a to s mimořádně obtížnými pěveckými party, u kterých se tají dech nejen operním fanouškům.

 

Radovan Lipus, Milan Šotek, David Vávra: SIALSKÁ TROJČATA

Režie: Radovan Lipus

Premiéra 5. 10. 2018 – Malé divadlo

 

Teď hned kabaret! Od Perštýna až po Ještěd! Stateční muži a múzické ženy. Básníci architektury nejen liberecké scény. Smělé stavby odolávající času. Rotační hyperboloid vyzval k tanci krásu!

Večer hravý, až trojčivý. Pocta městu Liberci, jeho architektuře a osobnostem 60. let, které v šermu se socialistickou realitou vytvořily malé i velké zázraky. Autorská trojice "SIALských trojčat", to je setkání kabaretu a architektury v Malém divadle pod ještědským hřbetem. Aneb jest tu jasně řečeno, že půjde o původní dílo věnované městu Liberci, žánrově kabaretní a odborně i tematicky šumné, jak napovídají jména autorů. Zábavné i poučné, stejně jako neobvyklé. Spoluautory této podívané jsou jednak tvůrci „šumných měst“ (Lipus a Vávra) a s nimi Milan Šotek, který je v současné době dramaturgem Národního divadla v Praze a také zkušeným kabaretním autorem. Tímto titulem se snažíme navázat na tematickou řadu týkající se historie i současnosti našeho města.

 

Joe Orton: KLÍČOVOU DÍRKOU

Režie: Šimon Dominik

Premiéra 19. 10. 2018, 2. premiéra 21. 10. 2018 – Šaldovo divadlo

 

Kdo je ta mladá dáma a proč nemá šaty? Je pacient zdravý a psychiatr blázen? Je rozumné se vysvléknout, když tady evidentně něco nehraje? Kdo je komu nevěrný? Nestala se tady náhodou vražda? Když ne, tak proč je tady policie? Jak může pomoct muži, když děvče předstírá, že je chlapec? A jak s tím vším souvisí Winston Churchill a jeho ztracený doutník? Podobné a ještě horší otázky vás zneklidní ve skvělé anglické crazy komedii v režii uměleckého šéfa činohry DFXŠ Šimona Dominika, který britský humor a dramatiku miluje a soustavně se jí věnuje. Upozornění pro diváky: Inscenace obsahuje scény pouze v negližé a s velkou pravděpodobností způsobuje smích!

 

Richard Ševčík, Jan Matásek: VÁNOČNÍ KOLEDA

Choreografie, režie: Richard Ševčík

Libreto: Kateřina Ševčíková

Premiéra 16. 11. 2018, 2. premiéra 25. 11. 2018 – Šaldovo divadlo

 

Po šesti úspěšných sezonách, kdy malé i velké bavila a dojímala naše verze Louskáčka, víme, že je čas na změnu. Proto vám nabízíme Dickensovu Vánoční koledu a pevně věříme, že se na repertoáru nejen v adventním čase udrží stejně dlouho. Obchodník Ebenzer Skruž je lakotný. Vlastně miluje jen jedno – peníze! Hromadí je a škudlí, kde se dá. Ani o Vánocích nedokáže být laskavý a štědrý. Brzy se má ale všechno změnit: o Štědrém dnu ho navštíví záhadní návštěvníci – Duch minulých Vánoc, Duch letošních Vánoc a Duch příštích Vánoc. Snad zlému lakomci spadnou klapky z očí, a rozhodne se pro zásadní životní změnu…

Klasický příběh z viktoriánské Anglie přepracujeme do výpravné podívané pro celou rodinu. Připraví ho choreograf a tanečník Richard Ševčík, který působí jako sólista baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Je držitelem Ceny Thálie 2014 za titulní roli Spartaka (chor. J. Pokorný) a jako choreograf inscenace Obraz Doriana Graye získal Cenu města Plzně za mimořádný umělecký počin. Hudbu zkomponuje speciálně pro naši inscenaci skladatel a herec Jan Matásek (člen Divadla Minor), který tvoří pro česká divadla (Komedie, Alfa, Naivní divadlo, Nablízko, Drak, Reduta, Viola). Hudba pro celovečerní taneční inscenaci ale pro něj bude novinkou.

 

Hadar Galron: MIKVE

Režie: Jakub Nvota

Premiéra 7. 12. 2018 – Malé divadlo

 

Mikve je rituální lázeň, v níž se věřící židovské ženy pravidelně očišťují. Ve hře současné izraelské dramatičky Hadar Galronová se stává místem, kde se střetnou a konfrontují různá vnímání víry a moderní reality. Do ortodoxně věřícího společenství přichází nová lázeňská, před níž se pozvolna rozkrývají osudy místních žen – dramata, o nichž všichni vědí, ale nikdo o nich nemluví. Ženská komunita kolem bývalé lázeňské, tu novou nejprve odmítá, brání se novým nabízeným řešením svých problémů, aby se posléze v závěru ženy pokusily vzepřít svazujícím pravidlům svého společenství. Ale pozor. Tradičním židovským rituálem otevírá tato současná hra téma postavení žen ve společnosti, vztahu víry a archaických stereotypů k současnému běžnému životu. A ty zdaleka nesdílejí jen ortodoxní židé, nebo jiní věřící, ale jsou ukryty i v hlubině myslí sekulárně žijících lidí. V tom je hra hluboce lidsky živá a má silnou odezvu všude, kde se hraje. A navíc nabízí vynikající herecké příležitosti prostřednictvím psychologicky bohatých postav a jejich dramatických osudů.

Jako režiséra poprvé uvítá Liberec v Malém divadle mladého úspěšného slovenského režiséra Jakuba Nvotu.

 

Sergej Rachmaninov: FRANCESCA DA RIMINI, LAKOMÝ RYTÍŘ

 

Dirigent: Martin Doubravský, režie: Linda Keprtová

Premiéra 14. 12. 2018, 2. premiéra 16. 12. 2018 – Šaldovo divadlo

 

Dne 24. ledna 1906 se v moskevském divadle Bolšoj těatr koná slavnostní premiéra dvou jednoaktových oper ruského skladatele a klavírního virtuosa Sergeje Rachmaninova – Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. První z nich byla zkomponována na základě příběhu z Dantovy Božské komedie, druhá opera vychází ze stejnojmenného dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina. Byť má každá „jednoaktovka“ zcela jiného libretistu, základní motiv příběhů se střetává v neúnavném souboji charakterů, ve střetu s morálními hodnotami evropské civilizace. Partitura oper pak zrcadlí neutuchající skladatelovo hledání, neustupující bolestnou vůli. V novodobých dějinách českého divadla nebyly tyto opery ještě nikdy uvedeny v jeden večer – poprvé tedy v Liberci, v Divadle F. X. Šaldy.


    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena