HOME
odkaz

Chystané premiéry

Připravované premiéry

Giuseppe Verdi: Rigoletto

Dirigent: Martin Doubravský

Režie: Oldřich Kříž

Premiéra 19. 5. 2017, 2. premiéra 27. 5. 2017 – Šaldovo divadlo

 

Konec divadelní sezóny bude završen jednou z nejslavnějších stálic operního repertoáru, italskou operou z pera skladatele Giuseppe Verdiho (1813- 1901), která měla svou premiéru roku 1851, kdy se libretista Francesco Maria Piave nechal výrazně inspirovat slavnou hrou Victora Huga „ Král se baví“. Samotná hra, stejně jako její pozdější hudební zpracování, je kromě jiného především kritickou sondou nekompromisně dokládající obraz vulgární, obscénní, marnivé společnosti, jež se ocitá v zářném kontrastu s citem bezvýhradným, samozřejmým, s citem bez otazníků, s křehkým vztahem otce a dcery. I z těchto důvodů byla hra ve své době pod velmi silným tlakem tehdejší cenzury a její osud nebyl zdaleka jednoduchý. Opera bude uváděna v italském originále, s českým a německým překladem.

 

Balet DFXŠ: Posedlost baletem II

Hudba: hudební koláž

Scénář a režie: Bára Kubátová

Choreografie: členové baletu DFXŠ

Premiéra 26. 5. 2017 – Malé divadlo


„Grahamka“ a „Limonka“ nejsou produkty zdravé výživy a frappé není jen způsob přípravy kávy… Co dělají tanečníci, když markýrují, a proč se choreograf zlobí, když má někdo vtočenou stojnou nohu? Květnová premiéra v Malém divadle nabídne pokračování veleúspěšné zábavné inscenace Posedlost baletem. A protože víme, že naši diváci jsou již poučeni a znalí, ponoří se následující Posedlost baletem II ještě hloub do nekonečného vesmíru tance a baletu. Opět vyzveme ke spolupráci kolegy herce a stejně jako v minulé Posedlosti vám nabídneme pestrou mozaiku tanečních a baletních čísel v choreografii jak členů souboru, tak i výrazných českých choreografů. Těšit se můžete na historické milníky dějin tance a baletu, ale i různé žánry, styly či folklorní tance.

 

William Shakespeare: Mnoho povyku pro nic

Režie: Kateřina Dušková

Premiéra 16. 6. 2017, 2. premiéra 17. 6. 2017 – Šaldovo divadlo

 

Tentokrát do sicilské Messiny umístil Shakespeare příběh své komedie z roku 1599. Ale mohl by se odehrát prakticky kdekoliv na světě a v kterékoliv době. Záludnost, všudypřítomné a věčné drobné všiváctví, které pomluvou způsobí veliký rozruch – to je motor komedie. Claudio a Hera se milují a chtějí se brát, jenže na světě jsou lidé, kteří druhým nic nedarují, přestože jim jejich nezdar nic nepřinese. Pomluvou a intrikou svatbu znemožní. Jak milující dopadnou? Jako v komedii. Stejně jako druhý pár Benedik a Beatricie, dva singls, solitéři, kteří svatbu odmítají a štěkají se tak, že jeden bez druhého nemohou vydržet. Ženit se, či neženit? To je, oč v komedii také poběží. A k tomu přidejme snad nejpitomější strážníky světové dramatiky, v jejichž postavách povýšil autor blbost na umění. Sečteme-li to, máme komedii vrcholně vtipnou, zralou a s trochou hořkosti nad nekonečnou lidskou pošetilostí. To všechno jsou ingredience, které vás zaručeně nezklamou a zaručeně pobaví.

 

Petr Iljič Čajkovskij: Panna orleánská

Dirigent: Martin Doubravský

Režie: Linda Keprtová

Premiéra 22. 9. 2017, 2. premiéra 30. 9. 2017 – Šaldovo divadlo

 

Historické náměty vždy lákaly a oslovovaly operní skladatele napříč historickou, či geografickou mapou. Ne jinak tomu bylo i u Petra Iljiče Čajkovského (1840- 1893), který si pro jednu ze svých oper vybral látku dramatika Friedricha Schillera, pojednávající o jedné z nejproslulejších, však i nejkontroverznějších postav evropských dějin – o Janě z Arku, přezdívanou Panna orleánská. Dívka, která v 15. století stanula v čele Francie proti anglické armádě, z vlastních řad byla posléze zrazena, v devatenácti letech upálena a roku 1920 papežem Benediktem XV. blahořečena, inspirovala již mnoho uměleckých duší a stala se námětem děl neopakovatelných. Opera bude uváděna v ruském originále, s českým a německým překladem, v Liberci, v novodobé divadelní historii vůbec poprvé.

 

Marius von Mayenburg: Mučedník

Režie: Martin Tichý

Premiéra 6. 10. 2017 – Malé divadlo

 

„Mám dost civění skrz opocené brýle mezi Melaniina stehna, která se otvírají, když přede mnou plave.  /…/ Dlouho jsem to snášel, ačkoliv Pán přikazuje, ať se ženy oblékají slušně a zdobí se prostě a střízlivě a ne ať nosí bikiny. /…/ Snášel jsem to, možná jsem to ani nevnímal, ale teď to vnímám, cítím to naprosto zřetelně a je mi to poznat na těle, a proto dnes, v den svatého Polykarpa, vyhlašuji nemravnosti válku. “To není replika fanatického kněze, ale obyčejného kluka, který se rozhodl, že nebude chodit na hodiny plavání. Školáka, který se chce stát mučedníkem a který se rozhodne zabít z náboženských pohnutek svou učitelku.

Náboženského fanatismu se dnes bojíme stále víc. Naše hra vám na něj nabízí mrazivě groteskní, ale především neobvyklý pohled: s fanatismem nespojuje islám, ani přistěhovalce, ale „našeho“ evropského kluka, který propadl „našemu“ náboženství. Mayenburgova hra je dráždivým a nepopisným svědectvím o naší době a o nás. Není to poprvé, co se režisér Martin Tichý na scéně našich divadel potkává s textem německého dramatika. Jeho režie Arabské noci vynesla našemu divadlu dokonce účast na Pražském divadelním festivalu německého jazyka a prestižní Cenu MAX. Tentokrát se v Malém divadle setká s dílem možná nejvýznamnějšího německého dramatika současnosti, Maria von Mayenburga.

 

Jules Verne: Tajuplný ostrov

Režie: Filip Nuckolls

Premiéra 20. 10. 2017, 2. premiéra: 28. 10. 2017 – Šaldovo divadlo

 

Čas od času rádi nabízíme rodinné představení vhodné pro publikum každého věku. Tentokrát půjde o slavnou verneovku Tajuplný ostrov v dramatizaci režiséra Filipa Nuckollse, který svou předchozí tvorbou dokázal, že právě „rodinné tituly“ mimořádně dobře umí. Útěk z Ameriky, kde právě zuří válka Severu proti Jihu, cesta balónem, ztroskotání, objevování přírody neznámého ostrova, setkání s tajemným cizincem, mezilidská důvěra jako jediná šance na dobrý konec, to všechno jsou motivy, které vám hravou a neiluzivní formou chceme rozehrát v naší nové inscenaci. Dnešní film a počítače vám nabídnou efekty, o jakých se Verneovi ani Karlu Zemanovi nesnilo, divadlo vám ale nabídne hravost a fantazii, jakou u moderních technologií najít nemůžete. Takže ať už je vám blízké Vernovo vizionářství anebo naopak nostalgie ukrytá dnes v jeho dobrodružných románech, naše inscenace bude právě pro vás i vaše děti od osmi let výše.

 

Leoš Janáček, Libor Vaculík: Petrolejové lampy

Hudba: Leoš Janáček

Choreografie, libreto, režie: Libor Vaculík

Premiéra 10. 11. 2017, 2. premiéra 18. 11. 2017 – Šaldovo divadlo


Podzimní premiéra přinese titul pro náročnějšího diváka. Český choreograf a režisér Libor Vaculík přijal naše pozvání, a pro liberecký soubor adaptuje slavný český román Jaroslava Havlíčka Petrolejové lampy. Sugestivní drama pojednává o nepříliš pohledné stárnoucí Štěpce, která žije v dusném prostředí českého maloměsta. V den svatby ještě netuší, jaká nemoc pronásleduje jejího vysněného ženicha... Jaroslav Havlíček napsal baladický příběh o zmařených touhách, přetvářce a houževnatosti, a poklonil se tak svému rodnému městu Jilemnici. I my chceme tímto pozvat diváky nejen liberecké, ale i z odlehlejšího kouta Libereckého kraje. Libor Vaculík spolupracovat během své kariéry s mnoha významnými soubory nejen českými, ale i zahraničními – pro moderní taneční scénu je objevitelem nových tanečně dramatických postupů, k nimž si vždy umí vybrat vynikající spolupracovníky z oblasti scénografie. Tentokrát ke spolupráci přizve mladého scénografa Radka Honce a svého dlouholetého spolupracovníka – výtvarníka kostýmů Romana Šolce. Hudebně bude vycházet z díla Havlíčkova generačně i myšlenkově blízkého Leoše Janáčka.

 

Vern Thiessen: Leninovi balzamovači

Režie: Šimon Dominik

Premiéra: 8. 12. 2017 – Malé divadlo

 

Americký autor s rusko-ukrajinskými kořeny ve své hře z roku 2010 představuje prudce groteskní tanec, jehož námětem je osud Leninových balzamovačů, Borislava Zbarského a Vladimíra Vorobjova. Stalinův nápad zajistit Leninovi, jako ikoně nového režimu, věčný život v mauzoleu, spustí nezadržitelný mechanismus: Zbarskij a Vorobjov jsou angažováni Stalinovým pohůnkem Krasinem, aby úkol realizovali. Oběma mužům tento úspěch (ač jsou jako Židé neustále podezíráni ze sympatií k Stalinovu soku Trockému) přinese nečekanou kariéru: Zbarskému v oblasti politické, Vorobjovovi akademické. Ale nechte se překvapit, jak taškařice, která toho hodně říká o krutých a primitivních atavizmech tvůrců reálného komunismu, dopadne. Hra má formu grotesky, v níž nechybí demonstrace balzamování Leninovy anatomie ani dobové vtipy, které s oblibou vypráví periodicky z mrtvých vstávající Lenin. Uvedeme ji v Malém divadle 8. prosince ke stému výročí VŘSR.

PS. Velká říjnová revoluce se slavila 7. listopadu, tak proč by premiéra k jejímu stému výročí nemohla být 8. prosince?

 

Bedřich Smetana: Dvě vdovy

Dirigent: Robert Jindra

Režie: Jan Antonín Pitínský

Premiéra 15. 12. 2017, 2. premiéra 17. 12. 2017 – Šaldovo divadlo

 

Česká operní tvorba patří v posledních letech mezi klíčové pilíře všech operních domů v rámci českého regionu. Opera Dvě vdovy Bedřicha Smetany (1824- 1884)  patří mezi méně uváděné skladatelovy kompozice, v Liberci byla naposledy uváděna v osmdesátých letech 20.století, avšak partitura a její hudební jazyk si nezadá se skladatelovými známějšími a uváděnějšími tituly. Libreto Emanuela Františka Züngela, je inspirováno francouzskou hříčkou Jeana Pierra Mallefilla a něžným, laskavým způsobem hovoří o dvou zcela rozdílných ženách, které se shodou okolností opatřují ve velmi podobných životních situacích, avšak každá se díky svému charakteru dívá na svět jinýma očima, jinou optikou. Opera měla premiéru roku 1874, pod taktovkou Bedřicha Smetany, který ji však sám ještě po premiéře přepracoval.


    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena