1. jednání
Starý mládenec Don Pasquale nesouhlasí s plánem svého synovce Ernesta
oženit se s mladou nemajetnou vdovou Norinou, namísto bohaté nevěsty.
Svěřuje se svému příteli, doktoru Malatestovi. Ten poradí tedy nejdříve
Pasqualovi, aby se oženil s jeho sestrou, schovankou kláštera, a poté Norině,
aby se právě za onu sestru vydávala – a po podepsání svatební smlouvy
může nejenom ždímat Pasqualovo konto, ale toliko na něho nakládat, že
se jí ještě rád zbaví s věnováním svému synovci Ernestovi. Don Pasquale,
netušíc, že se stává obětí nastražené intriky, nadšeně souhlasí – bude mít
doma poslušnou ženušku a ještě se pomstí Ernestovi, který díky jeho svatbě,
ztratí nárok na veškeré dědictví.
2. jednání
Norina alias Malatestova sestra Sofronia, se představuje Pasqualovi jako
plachá, nesmělá, ostýchavá žena, která se sňatkem nakonec souhlasí,
Malatesta přivádí notáře, do smlouvy je zakotveno, že Don Pasquale
přenechává manželce polovinu svého majetku, za svědka jde dokonce synovec
Ernesto. Po svatbě však Pasqualovi začíná nový život, kdy mu
proměněná ženuška postupuje jeden vrtošivý a rozmarný kapric za druhým.
PAUZA
3. jednání
Don Pasquale již po prvních hodinách manželství lituje svého rozhodnutí
oženit se, a když před ním po prudké hádce Norina alias Sofronia schválně
upustí pozvání na noční dostaveníčko v zahradě, rozhodne se jí při činu
přímo přistihnout, aby se s ní mohl bez milosti rozloučit. Ernesto v zahradě
představuje milovníka, se kterým se má Norina alias Sofronia „potkat“,
jejich setkání Pasquale pozoruje, v rozhodující okamžik svou ženu však
nalézá samotnou, bez usvědčení nevěry. Zoufalý Pasquale nakonec schvaluje
plán Malatesty – ať souhlasí se sňatkem Ernesta a Noriny, jeho choť
Sofronia se s další ženou pod jednou střechou nesnese, Don Pasquale souhlasí.
Malatesta nakonec odhaluje Norinu alias Sofronii a Don Pasquale
pochopí, do jaké léčky se dostal. Avšak ve chvíli, kdy jeden sňatek se ruší
a druhý se uzavírá, hra „sňatkových podvodníků“ Noriny a Malatesty může
pokračovat dál…
Inscenace opery Don Pasquale v libereckém Divadle F. X. Šaldy je zasazena
do „Sanatoria pro láskou choré“, kdy Malatesta a Norina, jakožto
podvodníci, využívají návštěvních hodin, k získání Pasqualovy a Ernestovy
důvěry. Za vším tedy není láska, nýbrž touha po penězích a majetku.
Však pro tuto dychtivost mají ozdravovny své dveře stále ještě zavřené…
Don Pasquale již po prvních hodinách manželství lituje svého rozhodnutí
oženit se, a když před ním po prudké hádce Norina alias Sofronia schválně
upustí pozvání na noční dostaveníčko v zahradě, rozhodne se jí při činu
přímo přistihnout, aby se s ní mohl bez milosti rozloučit. Ernesto v zahradě
představuje milovníka, se kterým se má Norina alias Sofronia „potkat“,
jejich setkání Pasquale pozoruje, v rozhodující okamžik svou ženu však
nalézá samotnou, bez usvědčení nevěry. Zoufalý Pasquale nakonec schvaluje
plán Malatesty – ať souhlasí se sňatkem Ernesta a Noriny, jeho choť
Sofronia se s další ženou pod jednou střechou nesnese, Don Pasquale souhlasí.
Malatesta nakonec odhaluje Norinu alias Sofronii a Don Pasquale
pochopí, do jaké léčky se dostal. Avšak ve chvíli, kdy jeden sňatek se ruší
a druhý se uzavírá, hra „sňatkových podvodníků“ Noriny a Malatesty může
pokračovat dál…