Kočovná grupa ze Španěl hraje dechberoucí tyjátr. Mistr Pedro a sličná krasavice, ohnivý ďábel, tupé nemehlo, nezbedný výrostek, chlípný mouřenín. A výbušný VIP host mezi diváky. Dvě operní aktovky, které jste léta neviděli!
18.40 dramaturgický úvod:
… tak jako v Šaldově divadle, i v rámci operní inscenace v Malém divadle, proběhne 20 minut před představením ve foyer lektorský úvod, v němž nás historik J. B. Sturz uvede do pozoruhodných souvislostí vzniku a charakteru obou komorních oper, které NAVZDORY svým kvalitám nebývají v českém prostředí příliš uváděny.18.40 dramaturgický úvod:
Norimberská panna (La poupée de Nuremberg) je opera o jednom jednání francouzského skladatele Adolpha Charlese Adama, která byla poprvé uvedena 21. února 1852 v pařížském Théâtre Lyrique. Libreto, inspirováno příběhem E. T. A. Hoffmanna Der Sandmann, napsali Adolph de Leuvena Arthur Rousseau de Beauplan na námět oživlé loutky zasazený do komického až fraškovitého děje. Příběh se točí kolem výrobce hraček Cornelia, který stvořil panenku jako manželku pro svého syna a chce ji přivést k životu. Když však přijde čas, vypukne chaos a věci naberou zcela nečekaný spád.
Tyjátr Mistra Pedra (El retablo de maese Pedro) je opera na španělské libreto podle epizody z Dona Quijota (část II.,kapitola 26) od Miguela de Cervantese. Hudbu zkomponoval Manuel de Falla, jenž reprezentuje skupinu španělských skladatelů 20. století, kteří získali mezinárodní úspěch. Loutkovou operu si u něj objednala princezna de Polignaca ve světové premiéře byla provedena nejprve koncertně 23. března 1923 v Teatro San Fernando v Seville, a poté scénicky 25. června 1923 v paláci princezny z Polignacu v Paříži. Vzhledem ke své délce necelé půl hodiny, mimořádně exponovanému partu pro chlapecké sólo, a taktéž využití loutek, není dílo součástí standardního operního repertoáru.
Upozorňujeme diváky, že v představení jsou použity kouřové a stroboskopické efekty.
Libreto: | Adolphe de Leuven a Victor-Arthur Rousseau de Beauplan (Adam) Manuel de Falla (Falla) |
Překlad: | Rudolf Walter, Vojtěch Babka (Adam) Petr Gojda (Falla) |
Hudební nastudování, dirigent: | ONDREJ OLOS |
Režie: | JURAJ ČIERNIK |
Choreografie: | IVAN VANKO |
Scéna: | ALEŠ VALÁŠEK |
Kostýmy: | ALEŠ VALÁŠEK |
Dramaturgie: | VOJTĚCH BABKA |
Pedagogické vedení: | VĚRA POLÁCHOVÁ KAVÁNOVÁ |
Asistent režie: | ŠÁRKA BRODACZOVÁ |
Hudební příprava, korepetice: | MAXIM BIRIUCOV |
Instrumentace: | VOJTĚCH MUNDUCH |
Koncertní mistři: | YURIY HORBACHUK PETR MATĚJÁK |
Foto: | DANIEL DANČEVSKÝ |
Inspice: | MARIAN MIČJAR |
Nápověda: | ALENA MIRJAM REŽNÁ |
Délka představení: 1:40
Premiéra: 20.09.2024
Mistr Pedro: | DUŠAN RŮŽIČKA |
Vyvolávač: | ŠÁRKA VÍCHOVÁ VOJTĚCH ZRNÍK MATYÁŠ ŽÁK |
Bertha: | VERONIKA KAISEROVÁ |
Cornelius: | IVO HRACHOVEC |
Jindřich: | MICHAL MARHOLD |
Benjamin: | MICHAEL ROBOTKA |
Don Quijote : | ROMAN JANÁL |
Němé role: | . . |
Melisendra: | VERONIKA KAISEROVÁ |
Don Gayferos: | MICHAL MARHOLD |
Don Roldán: | IVO HRACHOVEC |
Maur: | MICHAEL ROBOTKA |
Účinkuje: | ORCHESTR DFXŠ |