Dnes více jak šestadevadesátiletý umělec patřil k nejobdivovanějším českým operním umělcům. V libereckém angažmá byl 33 let.
Letošní udělování Cen Thálie Hereckou asociací ČR za mimořádné jevištní výkony v oblasti divadelního umění proběhlo v době, která je pro kulturní instituce obecně velmi složitá. Ačkoliv se v užších nominacích letos neobjevil žádný umělec účinkující v aktuálních inscenacích DFXŠ, přesto se našemu divadlu, jmenovitě opeře, dostalo jedinečného ocenění: Thálii za celoživotní mistrovství totiž obdržel tenorista, pan Jan Malík. Ačkoliv od aktivních let jevištního působení tohoto pěvce nás dělí již pětatřicet let, patřil bezesporu k nejvýznačnějším operním umělcům své generace, který navíc libereckému angažmá zasvětil více jak 30 let. Působil u nás v letech 1953 – 1985.
Jan Malík se narodil v Praze, 16. 11. 1924. Ačkoliv se nejprve vyučil klenotníkem, záhy se začal věnovat soukromě zpěvu. Velmi brzy dozrál v jedinečného protagonistu dramatického tenorového repertoáru. Od padesátých let byl často zván k hostování do Národního divadla, několikrát také stál jen krůček od interního angažmá, k němuž vlivem nejrůznějších okolností nikdy nedošlo, ačkoliv byl naší operní veřejností jednoznačně vnímán jako jedinečný talent. Jan Malík navíc disponoval mimořádně zajímavým hlasovým témbrem a pěvecko-technickou kulturou, stejně jako v opeře ne samozřejmou schopností přirozeného herectví.
Díky libereckému angažmá Jana Malíka se stala zdejší opera významným konkurentem první scény a jako první tuzemské divadlo si mohla po boku Národního divadla dovolit inscenovat celý smetanovský repertoár.
Jan Malík zároveň udivoval interpretační autentičností nejen v italském verdiovském repertoáru (př. Alfred, Radam, Manrico), nebo v českém smetanovském (Jeník, Dalibor, Lukáš, Ladislav Podhájský a jiné), ale byl například jedinečným Princem v Rusalce, Lenským, či Heřmanem v nejznámějších operách Čajkovského, Caniem v Komediantech, udivoval rovněž v nejtěžších rolích repertoáru wagnerovského, jako Lohengrin či Tannhäuser, stejně tak si rozuměl i se soudobějším repertoárem – obdivován byl např. jako Laca v Její pastorkyni.
Velmi si vážíme ocenění pro Jana Malíka a cítíme vděk za znamenité umělecké plody, které tento vzácný umělec položil na oltář zdejší kultury.
jbs