Orchestr opery DFXŠ se v těchto dnech intenzivně připravuje na první Symfonický koncert sezony 2022/23 s velmi zajímavou dramaturgií a neotřelým repertoárem, který bude řídit zkušený a vyhledávaný dirigent Jaroslav Kyzlink. Přečtěte si v mini rozhovoru, co prozradil k repertoáru, dramaturgii nebo spolupráci s orchestrem a se sólistkou.
Pane dirigente, bude to vaše první setkání a spolupráce s orchestrem liberecké opery?
Ano, je to zvláštní shoda náhod, ale opravdu v liberecké opeře budu dirigovat poprvé. Jsem rád, že jsem mohl přijmout nabídku šéfa opery Karola Kevického, a jsem velmi zvědav na spolupráci s orchestrem.
Dvě díla programu (suita Má matka husa a balada Osiřelo dítě) nejsou na našich koncertních pódiích tak často uváděna. Bylo některé z nich i pro Vás novinkou?
Máte pravdu, obě skladby jsem na koncertě ještě nedirigoval, Ostrčilovu smutnou baladu jsem kdysi zařadil na koncertní program, který se nakonec neuskutečnil a na Ravelovu vtipnou suitu se moc těším - jeho instrumentace je vždy pro posluchače i interprety natolik inspirující, že se můžeme těšit na skvělý hudební zážitek.
Sólistkou koncertu bude Michaela Zajmi, jak se těšíte na spolupráci?
Michaelu znám dlouho, mnohokrát jsme spolupracovali v Národním divadle v Praze a příjemně mě překvapilo, že byla jako záskok oslovena na tento projekt v Liberci. Ostrčilova balada je pro sólistku extrémně rozsahově i výrazově náročná. Našel jsem velmi zajímavou nahrávku v podání legendární Soni Červené a těším se, že posluchači ocení i naše nedělní provedení této nesmírně smutné a hluboké hudby.
Jak hodnotíte celkovou dramaturgii koncertu?
Asi není žádným tajemstvím, že jsem tento projekt převzal tzv. na záskok, ale dramaturgie a vůbec příležitost pracovat s operním orchestrem na koncertním podiu mě velmi zaujala. Náročnější první polovinu večera skvěle doplní po přestávce jedno z nejhranějších děl symfonického repertoáru Šeherezáda Rimského-Korsakova, dílo natolik známé a efektní, že doslova přimrazí publikum do sedadel. Je to zároveň skvělá příležitost předvést orchestr nejen jako celek, ale díky množství drobných i velkých sól pro jednotlivé nástroje ideálně ukáže kvality každého orchestru.
Foto: Ilona Sochorová