HOME
odkaz
Aktuality
odkaz

ANNA NOVOTNÁ-PEŠKOVÁ: „DENNĚ SE V LIBERCI NĚCO NAUČÍM"

ANNA NOVOTNÁ-PEŠKOVÁ: „DENNĚ SE V LIBERCI NĚCO NAUČÍM"
18.09.2020

Sbormistryně Anna Novotná-Pešková se za pouhé dva roky svého působení v Liberci vyprofilovala ve výraznou osobnost našeho operního domu. Pro vedení kolektivního hudebního tělesa má také nejlepší předpoklady: Po boku vrozené muzikality a výborné hry na klavír dovede svým svěřencům efektivně předávat potřebné informace, v pravý čas chválit i kárat. V neposlední řadě disponuje éterickým dívčím půvabem v kontrastu s nekompromisním genotypem přísné kantorky.


V sobotu 19. 9. stane „Anička“, jak je láskyplně kolegy nazývána, také poprvé za dirigentským pultem Šaldova divadla, v rámci inscenace Mozartova Dona Giovanniho. Podle jejích slov se jedná o splněný sen.

 

Vážená slečno sbormistryně - milá Aničko, jak je to prosím s tím „splněným snem“?

Mne kromě samotné fascinace hudbou vždy zajímalo také její vyjádření pohybem. Od dětství jsem se kromě zpěvu věnovala také baletu. Později na konzervatoři jsem studovala i dirigování, což je také pohyb, že? Přišlo mi nádherné hudbu držet v rukou a pomocí gest s ní pracovat – organizovat ji – spoluvytvářet. To, že se nyní postavím s taktovkou před operní dílo je vlastně ideálním naplněním mého dosavadního směřování, protože po boku dirigování jsem studovala právě klasický, tedy operní zpěv.

 

Na Pražské konzervatoři jste se setkala s řadou výrazných osobností, ať již mezi pedagogy nebo nadanými spolužáky. Dirigování jste konkrétně studovala u Miriam Němcové a Hynka Farkače. Čím nejvíce se na Vás škola podepsala?

Právě tím, že jsem se na škole pohybovala po boku opravdu skvělých hudebníků a jedinečných praktiků, utvářel se ve mně vedle doufám zdravé míry ctižádosti i ohromný respekt ke všem složkám, které klasické hudební dílo tvoří  – ke sboru, k orchestru, sólistům. Vstupem do praxe divadelního sbormistra a získáváním cenných zkušenosti nebylo toto nijak potlačeno, spíše naopak. Respekt a úctu k poctivé práci hudebníků považuji za hlavní předpoklad plodné hudební spolupráce .


 

Jak si rozumíte s operou Don Giovanni a Mozartovo hudbou vůbec?

Čím více Dona Giovanniho poznávám, stále více chápu, proč právě toto dílo bývá nazýváno „operou oper“. Disponuje neuvěřitelnou vyvážeností všech složek, nic nikde nechybí ani nepřebývá. Je geniální opravdu po všech stránkách, ať již jde o melodické nápady, nebo hudebně-dramatickou a formální výstavbu. Liberecká inscenace navíc disponuje skvělým obsazením.

 

Liberecká opera se vůbec těší v posledních letech řadě superlativů…

Není divu. Opera se tu opravdu dělá na mimořádné úrovni a já nemohu než vyjádřit vděčnost, že mi pan šéf Martin Doubravský zde umožnil takto umělecky růst. Prakticky denně se v Liberci něco naučím. Ačkoliv povinnosti, jimiž jsem již delší čas vázána mimo Liberec, mi nedovolují zde fungovat v plném úvazku, věřím, že to vše dobré co jsem zde dosud načerpala, budu schopna v dobrém vracet i formou externí spolupráce.

 

 

Kromě dirigentské účasti Anny Novotné-Peškové bude sobotní představení také libereckým debutem v titulní roli pro barytonistu Jiřího Rajniše ml. Oběma mladým interpretům přejeme pro představení „zlom vaz“, nádherné a inspirativní setkání s Mozartovo hudbou, libereckými interprety i publikem.

 

 

Více o slečně sbormistryni a dirigentce najdete v jejím medailonu na webu.

.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena