HOME
odkaz
Aktuality
odkaz

KRITICI PŘIJALI EDGARA S NADŠENÍM

KRITICI PŘIJALI EDGARA S NADŠENÍM
28.04.2010
Česká premiéra Pucciniho opery – pozoruhodná událost
Pucciniho opera Edgar, kterou jako první v České republice uvedlo liberecké divadlo, slaví úspěch nejen u diváků, ale také u operních kritiků. Inscenaci, kterou v Šaldově divadle připravili šéf opery, dirigent Martin Doubravský a ředitel Martin Otava, přijali s nadšením.
„Je to až s podivem, že po Edgarovi tak dlouho nikdo nesáhl a že se ani celosvětově netěší větší pozornosti. Režisér Martin Otava v Edgarovi ve spolupráci s výtvarníkem Jánem Zavarským projevil vůli k výrazné významové jevištní stylizaci. Scénograf vytvořil symbolický, emotivně působící prostor: nakloněné dveře od chrámu hrozí zřítit se na jeviště, schodiště jako by se z druhé strany šikmo zaklínilo do země. Zavarský dokáže kouzlit s ostrými barevnými světelnými plochami: brčálově zelený trávník kontrastuje s fialovo-růžovým oblakem světla za rozkvetlým stromem, obloha zrudne, když Tigrana útočí na bíle oblečený, tyrkysově nasvícený sbor… Černý romantik Edgar s hřívou vlasů, rudá Tigrana a bělostná Fidelie, obě v efektních korzetových šatech, se stávají součástí výtvarně působivých obrazů.
Hvězdou premiérového večera je pro mě mladá mezzosopranistka Václava Housková (Tigrana), nejemotivnějším momentem večera árie nešťastně zamilovaného Franka ‚Questo amor‘ v podání Anatolije Orla. Dirigent Martin Doubravský dává působivě vyznít lyrickým melodickým plochám, vyladil ansámbly i sborové scény a dokázal podtrhnout dramatické gradace. I díky jeho preciznímu hudebnímu nastudování je tak česká premiéra Edgara v Liberci pozoruhodnou událostí.     
                                                                               Lenka Šaldová, Hudební rozhledy
 
„Liberecký operní soubor se vepíše do českých análů jako první scéna, která z odkazu dnes nejhranějšího operního skladatele Giacoma Pucciniho vyzvedla raritu, jeho raného Edgara. Byla to dobrá volba. Edgar, na kterém se Puccini zjevně teprve učil, jak vystavět hudební drama, již jednoznačně nese předzvěst jeho geniality v umění hudebně vyjádřit vypjaté emoce. Ty se dirigentu Martinu Doubravskému podařilo zprostředkovat zcela věrohodně a výkon orchestru i sboru pod vedením Martina Veselého byl soustředěný, zvukově stmelený, ba i dynamicky plastický.
Režisér (a od této sezóny také ředitel libereckého divadla) Martin Otava se zkušeným inscenačním týmem – scénografem Jánem Zavarským s kostýmní výtvarnicí Danou Svobodovou – ukotvení Edgara ve středověkých Flandrech jen naznačili průčelím kostela nebo pokrývkami hlav a proměny situací a nálad vyjadřovali hlavně barvami světel. Při narušení pravých úhlů ukotvení schodiště a dalších staveb se jim podařilo navodit jakýsi halucinogenní ‚sen o středověku‘, který poskytl Otavovi ideální terén pro rozehrání nadčasového psychologického dramatu, s nímž jsou konfrontováni muži všech dob – nutnosti vyvolit si tu ‚pravou‘.
V každém případě se liberecká opera blýskla dramaturgickou nápaditostí a inscenací, která vyvolala zasloužené ovace premiérového publika.“
                                                                                 Helena Havlíková, Lidové noviny
 
„Velké očekávání způsobilo zařazení zcela neznámé opery Giacoma Pucciniho Edgar do repertoáru libereckého operního souboru. Není se čemu divit - bylo to vůbec první české provedení této opery.
Režisérem představení je Martin Otava, jeho asistentkou Jana Ottová. Neměli lehkou úlohu. Na scéně vystupují často současně jen jeden sólista a sbor. Nápaditým aranžmá se podařilo odvrátit nebezpečí statičnosti a rozmístit postavy na jevišti tak, že opticky celek působil mohutným dojmem.
Při premiéře zpíval hlavního hrdinu oblíbený Michal Renier, plně využívající svého mohutného hlasového fondu. Jako Fidelia zazářila Lívia Obručnik Vénosová. Vděčnou barytonovou postavu jejího bratra Franka spolehlivě vytvořil zkušený Anatolij Orel. V roli jejich otce, kterým je vznešený stařec Gualtiero, vystoupil úspěšný Pavel Vančura. Příjemným překvapením byla emocionální Tigrana v podání Václavy Houskové.
Liberecký operní orchestr Pucciniho umí zahrát. Pevnou rukou ho řídil šéf opery Martin Doubravský. Mistrovsky a zvláště procítěně byla zahrána nádherná předehra - intermezzo - ke třetímu dějství. Také operní sbor si s chutí užívá působivé party, zejména scény před kostelem a zpěvy vojáků.
Operu ilustruje zdařilá scéna, která díky rafinovanému nasvícení kopíruje kontrasty a náhlé zvraty děje. To si lze uvědomit zejména v prvním dějství, kdy pod líbezně rozkvétajícím mandlovníkem náhle vzplanou vášně, které změní životy všech postav. Autorem výpravy je Ján Zavarský. Působivé jsou krásné, stylizované kostýmy podle návrhu Dany Svobodové. Jejich barva atmosféru daných situací ještě umocňuje.
Závěrem nezbývá, než vřele souhlasit s režisérem Martinem Otavou, který doporučuje nenechat si tuto výjimečnou událost uniknout a představení navštívit i opakovaně.“

                                                                                  Václav Kazda, Liberecký deník
Pucciniho operu Edgar můžete v Šaldově divadle vidět v pátek 30. dubna, ve středu 5. května a opět ve středu 23. června.
  

 

.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena
Cookies
Webové stránky používají cookies, díky kterým je prohlížení stránek příjemnější a snazší. Ke zpracování některých cookies potřebujeme od vás souhlas, který dáte kliknutím na "Přijmout vše", nebo nastavte jednotlivě v "Nastavení souborů cookie“. Více informací najdete zde.

Nastavení souborů cookie     Přijmout vše